3 Läs mer >>

What people think is most important with an absinthe varies from man to man, and I’m VERY interested in what you think! Hence you get 3 different alternatives to choose from: one for appearance, one for taste and one for authenticity. Please, give me your answer in the comments! Of course, none of the alternatives will be the perfect absinthe and so I think there is no right or wrong answers. In fact, I expect very different answers, the fun part is to get a conversation going. All right then, this are your alternatives:



1. The louche is thick as milk and the color is as potent as an emeralds, but the taste is no better than good and frankly quite boring and uninspired


2. The louche is very average and the color is weak, but the taste is complex, balanced and interesting.


3. The louche is very thick, the color is excellent and the taste is superb, but it’s not a genuine absinthe.




It will be exiting as hell to see your thoughts!

All the best!

What is most importan...

0 Läs mer >>
 
 
 

Nu är det dags att återgå till att kika lite på olika länders absinthistoria. Jag har redan tagit mig igenom Schweiz, Frankrike och Sverige, men vi har fortfarande några länder till att ta oss igenom. Idag tar vi oss över sundet i söder, till pölsans förlovade land och människor som pratar med gröt i munnen, vi ska till vår nordiska granne Danmark.



Som du kanske minns så var Frankrike det där coola landet som alla andra ville vara under 1800-talet och många konstnärer, författare och poeter besökte Frankrike för att suga i sig lite av den där goa franska kulturen. När de sedan kom tillbaka hem tog de med sig vissa influenser. Till skillnad från Sverige hade Danmark dock även mycket schweiziska invandrare som bidrog mycket till (främst Köpenhamns) kafekultur. På dessa kafeer serverades såklart även absint så att även alla medel-Jensen (eller vad nu den danska motsvarigheten till Svensson är) kunde få avnjuta den här underbara drycken! Efterfrågan på absint måste ha varit relativt stor under slutet av 1800-talet, för en av Danmarks största Glasproducenter beslöt sig för att göra absintglas.



Det har tillverkats absint i Danmark sedan mitten av 1800-talet, men de flesta av dem verkar ha varit essensblandningar, alltså inte äkta absinter. Absint har aldrig varit olagligt i Danmark men av någon anledning så slutade man producera absint under 70-talet och började inte igen för än på 80-talet. Jag känner inte till några av dessa "absinter", och det är väl kanske lika bra. Däremot vet jag att de idag har ett destilleri, Den Ny Spritfabrik A/S (kommer ett inlägg om dem senare), som gör en absint: A Absinthe. Japp, den heter bara A. Förutom den så vet jag även att en dansk entreprenör, Sven Olsen, låter Les Fils d'Emile Pernot tillverka en absintserie åt sig: La Maison Fontaine. Jag har recenserat både blanche och verte om du är intresserad.

Absint i Danmark

0 Läs mer >>
Source: Absinth Depot Berlin
 
 
 
Tada! Här har vi nästa Absinthe Noel! För er som inte minns är detta en serie av limited editions som Oliver Matter släppte varje år till jul. Absinten släpptes från 2005 till 2016, olika recept, olika etiketter men samma namn. Den första jag köpte var den från 2016 och den kunde jag köpa samma år som den släpptes, men sen slutade de med den härliga traditionen. Lyckligtvis hittade jag den här hos Absinth Depot Berlin som kunde tänka sig att skicka en flaska eller två till en törstig absintör i kalla norden. Som sagt är det en limited edition, och en ganska populär desutom, så jag hade inte förväntat mig att det skulle funnits några kvar. Man gjorde bara 440 flaskor och min är nummer 107. Den här gången är etiketten designad av Ursi Luginbühl, en konstnär som jag antar tillhör Luginbühl-familjen som startade destilleriet. Tyvärr har jag inte så mycket mer att säga om den här absinten och eftersom det inte finns någon sida som säljer den här längre så är det lite svårt att hitta mer info.
 
 
 
Lagrad: Nej
DestilleriMatter-Luginbühl
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

Färg och Louche: Jag skulle säga att den här absinten är mintgrön, fast inte fullt så blekt/urtvättad utan mycket klarare, även fast färgen inte är så väldigt stark. Louchen startar som oil streks och blir slutligen, efter ca 2 delar vatten, inte starkare än medelmåttig.

 

Doft: Ur flaskan lucktar den juvligt! Den är söt, julig och luktar väldigt mycket glöggkryddor med en efterton av tvål. Inte illa. Häller upp den i glaset och förväntar mig samma sak fast lite mer alkoholstick, men så blev det inte! Istället har vi en överväldigande doft av rå fisk! Har jag inte diskat glaset ordentligt eller? Slår bort absinten, diskar glaset mycket noga och gör ett nytt försök, men likt förbaskat är fisklukten kvar. Hur är det möjligt?! Droppar i del efter del med vatten och då går den helt över åt tvålhållet isället, ganska parfymigt. Doften är fortfarande riktigt stark och den luktar inte fisk längre, så det är ett klart pluss.

 

Smak: Wow, var ska jag börja? Glöggkryddorna från doften är här, tvål, citrus och bittermandel (dock inte lika mycket som i 2016 års version). Det är jul på flaska helt enkelt. Den har väldigt mycket smak som sitter kvar länge på tungan och och texturen är len som satin. Inte dåligt!

 

Sammanfattning: En väldigt mysig absint, om än en väldigt schizofren doft. Kan inte beskriva den här som en typisk absint, men det har väl å andra sidan aldrig hindrat mig. Jag sitter och överväger om jag måste köpa en till av den här innan den försvinner. Betyget slutar på 4 av 5.

 

Absinthe Noel 2015

3 Läs mer >>
Det här kommer bli mindre av ett informerande inlägg och mer av en reflekterande monolog.
 
 
 
Den allmänt vedertagna definitionen av en äkta absint är en destillerad spritdryck med malört, anis och fänkål, dock kan andra örter förekomma också. Inga essenser, sötningsmedel eller konstgjorda färgämnen får förekomma utan det ska vara en ren naturprodukt. OM absinten ska färgas ska det ske med örter, exempelvis gröna absinter ska färgas av örternas klorofyll. Traditionellt ska endast läkeväxter användas men jag tror inte det är ett krav för att det ska få kallas absint (folk experimenterar med alla möjliga ingredienser). Vissa vill även att det ska krävas att spriten har den där speciella absintkaraktären, men då frågar jag mig: hur långt kan man avvika från den "traditionella absintsmaken" innan det inte får räknas som absint längre (och hur deffinerar man den)? Var drar man gränsen? Det här är som sagt den allmänt vedertagna definitionen, dock är Schweiz det enda landet i världen (än så länge) som HAR en lag gällande vad som får kallas absint och inte. I resten av världen kan du teoretiskt hälla vilket finkel som helst på flaska och kalla det absint om du vill.



Jag tycker absolut att man ska ställa krav på hur produkten produceras, att fakesinter som är gjorda med essenser, konstgjorda färgämnen och sötningsmedel definitivt ska skiljas från äkta absinter. På samma sätt får du en helt annan produkt om du bara massererar växterna i spriten jämfört med att destillera. Det här är helt rimliga krav för att få kalla produkten för absint enligt mig. Förutom den obligatoriska trion av örter (malört, anis och fänkål) finns det örter som är traditionella men inte obligatoriska. Dessa är exempelvis mynta, isop, citronmeliss och romersk malört, men de är som sagt inte obligatoriska och man behöver inte begränsa sig till dem. På det sättet har många valt att göra riktigt utstickande absinter som ändå tekniskt sett är absinter. Man har smaksatt med kaffe, chili, kakao, saffran, honung, citrus, ljung, björk, rosor m.m, så det finns ändå utrymme att experimentera om man vill. Jag ser inga problem med att de kallas absint, men jag tror att folk alltid kommer vilja ha den mer ”traditionella” absintsmaken. Jag menar, du börjar inte dricka absint om du är ute efter något som smakar saffran eller kaffe. Måste dock säga att jag är förvånad över att man inte har gjort mer väsen över sånna här absinter och menar att de inte är äkta.




Det som man velat införa som ytterligare ett krav för att något ska få kallas för en äkta absint är att det ska komma från Schweiz, och ännu mer specifikt: Val-de-Travers. Jag har ett problem med detta. Jag tycker att det är löjligt att en typ av produkt bara får kallas för vad det är om det kommer från en viss geografisk plats. Även om samma personer producerar det på EXAKT samma sätt men i en annan del av världen så får det alltså inte kallas för (i det här fallet) absint. Jag vet att Schweiz och Val-de-Travers sägs vara platsen där absint först gjordes, men vi ska inte glömma att Frankrike har spelat en, kanske, lika stor roll i absintens historia. Som vi vet blev absinten i praktiken Frankrikes nationaldryck när vinlusen kom, och den gröna fen är till stor del känd för sin färg, en färg som man inte ofta hittar i de schweiziska flaskorna, men däremot i de franska. Sen ska vi inte glömma att efter att absint blev förbjudet i Schweiz och Frankrike så var det fortfarande lagligt i andra delar av världen, i Spanien tillverkades absint ända in på 70-talet. Skulle ett krav för att få kalla sin sprit absint vara att den måste komma från Val-de-Travers så gissar jag att merparten av världens absintproducenter skulle få sluta (eller åtminståne kalla produkten något annat), och det gäller inte bara tillverkare i andra länder utan även de schweiziska producenterna som ligger utanför Val-de-Travers. Det skulle vara ett hårt slag mot alla som vill främja absintens återkomst och populärisering eftersom den skulle bli så otroligt mycket svårare att få tag i och utbudet skulle decimeras till en bråkdel. Så kort och gott: jag tycker att en produkt (i det här fallet absint) saka defineras efter ingredienser och tillverkningssätt och inte geografisk position, det känns bara fjantigt.



Slutligen har vi gråzonerna, när det handlar om ex. att drycken måste destilleras i en viss typ av panna, att den ska värmas med kål och inte med gas, att faten måste roteras motsols på lagret istället för medsols o.s.v. Det här är detaljer som finns för ex. cognac-tillverkning och jag har hört liknande argument yttras även för absinttillverkning. Det här kan jag tycka är allt från petitesser till helt obetydliga snobberier, tycker dock att det är svårt att ta ställning till hurvida de bör spela in eller inte. Teckniskt sett är det ju frågan om tillverkningssätt, men det känns så ofattbart löjligt. Jag vill säga att det handlar om en principsak, men det är uppenbarligen ganska allmänt accepterat bland destillerare att saker som bucklor i pannan faktiskt gör skillnad för resultatet. Om bucklor i pannan kan spela in så är det svårt att säga att detaljer, som de här ovan nämnda, inte också gör det. Men då borde man tekniskt sett kunna ställa krav på bucklor i pannan också, hur högt över vattenytan spriten destilleras eller temperaturen på kylarvattnet. Jag tror inte att skaran som intresserar sig för att sånna här saker ska spela in på definitionen är så ofantligt stor, men det kan vara något att tänka på.



Jag vet att den här frågan är viktigare för vissa än för andra, men summan av kardemumman, för min del, blir nog att jag är ganska nöjd med den definitionen vi har nu och är inte intresserad av att krångla till det mer än så. Det skulle vara jätteroligt att höra från er som läser vad ni tycker, så lämna gärna en kommentar och berätta vad ni tycker definitionen bör vara.



Tack för den här gången. All the best!

Vad är definitionen p...

1 Läs mer >>
 
 
 
Snabb notering bara: Jag kommer börja jobba på att översätta bloggen till engelska. Jag kommer dock inte göra det ett notat åt gången utan kommer att översätta dem på min dator först och sedan ändra alla notat samtidigt för att minska risken för förvirring för ev. nya som hittar hit. Får se hur lång tid det kommer ta, jag tar det lite när jag får möjlighet men jag har 262 inlägg att översätt så räknainte med att jag blir klar någon gång snart. Tills vidare kommer notaten som kommer fortsätta vara på svenska.
 
All the best!

Uppdatering!

1 Läs mer >>
Source: absinthes.com
 
 
 
Här har vi den "senaste" absinten från Aymonier. Det här är en limited edition, men liksom Valkyria släpper nya fatlagrade varje år och Matter Spirits släppte nya julabsinter under 12 år så kommer den här också att vara återkommande men med ett nytt recept varje år! Det här är alltså den första i vad som förhoppningsvis kommer bli en lååååång serie av limited editions. Något som skiljer sig lite från hur andra absinter tillverkas är att de använder helt färska örter i destilleringen, är inte riktigt säker på hur det påverkar det slutliga resultatet though. De färska örterna som används i år är malört, isop och citronmeliss.
 
 
 
Namnet "Estivale" trodde jag skulle betyda "festival", men tänk så fel man kan ha. Det är tydligen franska för "sommar" eller "sommrig". Såklart kommer den i Aymoniers vanliga flaska, den icke anmärkningsvärda "ölflaskan" med skruvkork -.- Oh well, jag borde veta bättre än att dömma hunden efter håren vid det här laget.

 

Lagrad: Nej
DestilleriAymonier
Alkoholhalt: 65%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: Först tror jag inte att den har någon färg, men när jag häller upp lite mer i glaset ser jag en tunn, tunn grön, som päronsaft. Även louchen är väldigt svag och det behövs inte mer än en del vatten för att den ska utvecklas färdigt. Lite förvånad över det, visserligen ligger den bara på 65% men så fort brukar det inte gå. Inga oil-streaks heller.

 

Doft: Så ja, nu känner jag igen Aymonier i den här absinten. När jag hält upp en liten skvätt i glaset och ställt det ifrån mig för att klottra ner lite anteckningar så letar sig en söt doft in i näsan. Luktar nästan lite sött bröd om den. När jag luktar lite närmare på glaset kommer lite sura nyanser och alkoholen sticker lite i näsan, det tillförde inget alltså. Jag skruvar av korken igen för att se om jag känner något annat från flaskan, och mycket riktigt hittar jag här väldigt söt anis, tvålig malört och potent fänkål. Det är faktiskt lite märkligt hur lätt jag har att skilja på de olika dofterna här, rena motsatsen från Pernod Fils Tarragona där de var så ihopblandade att det inte gick att skilja dem åt. När jag börjar droppa i vatten förväntar jag mig att doften ska växa och utvecklas, men så blir inte fallet. Doften tunnas ut och ändrar inte karaktär speciellt mycket, rätt ovanligt för Aymonier skulle jag säga.

 

Smak: Liksom doften är inte smaken superstark och den är mild och len vilket gör den väldigt lättdrucken. Den sitter dock kvar på tungan ett bra tag. I övrigt är smaken inget överaskande, anis, fänkål, malört, lite mynta och citronmeliss. Pretty basic.

 

Sammanfattning: Färgen och louchen gav intrycket av en ganska impotent och mesig absint, och jäfört med Aymoniers tidigare absinter var det så. Vad hände här egentligen? Kanske blev det en mindre mängd växter än det brukar bli eftersom de nu var färska, innehöll vatten och varje växt blir alltså tyngre (och jag antar att receptet anger mått i hekton och kilon). Jag har fått höra att färska örter dessutom ska ge en gräsig smak, fast det kanske främst gäller färgningsörterna (och de verkade det ju inte använts i överflöd här). Jag blev lite besviken på den här, men den var inte dålig, ska bara komma ihåg att ta en del mindre vatten nästa gång. 2018´s Estivale får ett ovanligt lågt betyg för att vara en Aymonier-absint på endast 3 gröna féer.

 

Absinthe Estivale 201...

0 Läs mer >>
Source: absinthes.com
 
 
 
Idag testar vi ett av Aymoniers mer utstickande exemplar: Absinthe Suavecita. Medan resten av absinterna är väldigt fattiga på anis så har den här relativt mycket av den varan. Den är dessutom klen i alkoholstyrkan och helt ofärgad vilket bör göra den riktigt söt och lättdrucken. Namnet "Suavecita" ska tydligen betyda "len" eller "mjuk" ("smooth" eller "soft") på spanska, även om Google Translate inte håller med. Varför man valde det spanska ordet och inte det franska förstår jag inte. Såklart kommer även den här absinten buteljerad i denna tråkiga flaska som vi alla är så väl bekanta med vid det här laget, men på den här bilden har vi en rödhårig pudding med blommor i håret som kopplar av med ett glas absint. Inte så färgglad, men helt ok.

 

Lagrad: Nej
DestilleriAymonier
Alkoholhalt: 55%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: Den här absinten har inte fått någon färgning alls och är en kristallklar blanche! Precis som med La Loulette kommer louchen direkt, är mycket tunn och består till stor del av oil-streaks. Full efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Det här är nog den av Aymoniers absinter som har mest doft direkt ur flaskan. Och här känner jag anis, mycket anis, en del fänkål, honung och endast en liten del malört (som det egentligen ska vara mycket av). Glaset bjuder inte på så mycket mer än stickande alkoholångor, vattnet däremot plockar fram både malört, gurka och isop.

 

Smak: Den här absinten är inte lika len som de tidigare. Den gör sig inte heller lika bra med socker som de andra i serien och sockret funkar inte längre bara som smakförhöjare. I smaken hittar jag malört såklart, gott om anis och lite tvål här också. Väldigt lättdrucken och inte lika kraftig smak som de tidigare, man sitter inte och drar på den här.

 

Sammanfattning: Det var nog ett misstag att använda lika mycket socker som till de andra absinterna, med tanke på hur söt den är från början av all anis. Jag skulle säga att den skiljer sig en del från de övriga, och kanske inte till det bättre. Den är inte alls så nyanserad, inte så spännande och den slinker ner fort. Skulle definitivt säga att den lever upp till sitt namn. Det är ingen dålig absint, men i relation till sina föregångare så är den verkligen tam. Jag ger den 2,5 av 5 gröna féer.

 

Absinth Suavecita