Absinthe la Loulette

Source: absinthes.com
 
 
 
Efter förra veckans toppbetyg ser jag verkligen fram emot att testa nästa absint i Aymonier-destilleriets serie av malörtsbomber. Can lightning strike twise? Tyvärr finns det inte så mycket att säga om den här absinten, även denna är tung på malört, sparsam med anisen, mycket sparsamt färgad och kommer i en "ölflaska" som jag önskar att de ville byta ut. Det här är föresten den mildaste av Aymoniers absinter, alkoholmässigt sett. Ska bli intressant att se hur det påverkar smaken, so without further ado, nu korkar vi upp!

 

Lagrad: Nej
DestilleriAymonier
Alkoholhalt: 55%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: Som sagt har den färgats med en liten del växter, men jag ser ingen färg i min flaska och jag ser ingen i mitt glas, därför lägger jag den bland de andra blanches som jag har. Sen är det fritt fram att inte hålla med om det. Louchen vinner tyvärr inte heller några priser, först ser vi svaga oil-streaks och sedan träder en tunn, tunn dimma fram. Den når sin prime relativt tidigt, endast en del vatten behövs, och sedan kommer oil-streaksen tillbaka.

 

Doft: När jag öppnar flaskan känner jag malört, damm och en ovanligt stark doft av alkohol, trots att den bara ligger på 55%. Ur glaset har vi inte så mycket mer än alkohol, är dock säker på att den kunde ha utvecklats lite mer om den fått stå längre. Efter 2 delar vatten börjar det äntligen hända saker, citrongräs! Senare kommer tvål som snart går över i en blommig parfym. När den är spädd med det sista av vattnet har doften dock börjat avta.

 

Smak: Texturen är väldigt len och den har fortfarande mycket smak, även om doften avtagit. I början känner jag en ganska tydlig bäska, trots allt socker, senare hittar jag bland annat kockos och en gång när jag drack den här hittade jag sega råttor också O.o När jag sväljer den får jag fram en ganska blommig karaktär och eftersmaken som dröjer sig kvar på tungan är rätt bäsk. Den här mådde bra av en del socker enligt mig.

 

Sammanfattning: Idag flyger det inga gnistor, inga sprudlande hormoner och inga smatterband i byxorna. Den är väldigt god, men den är inte spot on. Louchen och doften känner jag svek mig och eftersmaken är inte lika god som de andra absinterna från Aymonier har bidragit med. Kanske skulle den ha haft en halv del mindre vatten? Det är verkligen ingen dålig absint, men ska jag köpa någon mer från Aymonier så kommer det nog inte att bli den här. Ingen 5-poängare idag, men liktväl en 4:a.

 

Kommentera här: