Absinthe Noel 2015

Source: Absinth Depot Berlin
 
 
 
Tada! Här har vi nästa Absinthe Noel! För er som inte minns är detta en serie av limited editions som Oliver Matter släppte varje år till jul. Absinten släpptes från 2005 till 2016, olika recept, olika etiketter men samma namn. Den första jag köpte var den från 2016 och den kunde jag köpa samma år som den släpptes, men sen slutade de med den härliga traditionen. Lyckligtvis hittade jag den här hos Absinth Depot Berlin som kunde tänka sig att skicka en flaska eller två till en törstig absintör i kalla norden. Som sagt är det en limited edition, och en ganska populär desutom, så jag hade inte förväntat mig att det skulle funnits några kvar. Man gjorde bara 440 flaskor och min är nummer 107. Den här gången är etiketten designad av Ursi Luginbühl, en konstnär som jag antar tillhör Luginbühl-familjen som startade destilleriet. Tyvärr har jag inte så mycket mer att säga om den här absinten och eftersom det inte finns någon sida som säljer den här längre så är det lite svårt att hitta mer info.
 
 
 
Lagrad: Nej
DestilleriMatter-Luginbühl
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

Färg och Louche: Jag skulle säga att den här absinten är mintgrön, fast inte fullt så blekt/urtvättad utan mycket klarare, även fast färgen inte är så väldigt stark. Louchen startar som oil streks och blir slutligen, efter ca 2 delar vatten, inte starkare än medelmåttig.

 

Doft: Ur flaskan lucktar den juvligt! Den är söt, julig och luktar väldigt mycket glöggkryddor med en efterton av tvål. Inte illa. Häller upp den i glaset och förväntar mig samma sak fast lite mer alkoholstick, men så blev det inte! Istället har vi en överväldigande doft av rå fisk! Har jag inte diskat glaset ordentligt eller? Slår bort absinten, diskar glaset mycket noga och gör ett nytt försök, men likt förbaskat är fisklukten kvar. Hur är det möjligt?! Droppar i del efter del med vatten och då går den helt över åt tvålhållet isället, ganska parfymigt. Doften är fortfarande riktigt stark och den luktar inte fisk längre, så det är ett klart pluss.

 

Smak: Wow, var ska jag börja? Glöggkryddorna från doften är här, tvål, citrus och bittermandel (dock inte lika mycket som i 2016 års version). Det är jul på flaska helt enkelt. Den har väldigt mycket smak som sitter kvar länge på tungan och och texturen är len som satin. Inte dåligt!

 

Sammanfattning: En väldigt mysig absint, om än en väldigt schizofren doft. Kan inte beskriva den här som en typisk absint, men det har väl å andra sidan aldrig hindrat mig. Jag sitter och överväger om jag måste köpa en till av den här innan den försvinner. Betyget slutar på 4 av 5.

 

Kommentera här: