Absinthe Noel 2016

Source: ALANDIA 


 
Absinthe Noel är en serie av absinter som släptes till jul varje år från 2005 till 2016. Varje år användes ett nytt recept och en ny etikett, men den bar alltid samma namn. En limited edition på 444 flaskor (jag la vantarna på nummer 28). Etiketten är designad av Basil Luginbühl, en konstnär från Mötschwil och troligen en ättling till Ernst Luginbühl-Bögli som grundade destilleriet en gång. Kan inte säga att jag är speciellt förtjust i etiketten, men flaskan är mysig i all sin enkelhet och det mörka glaset är ett bra val för en verte.
 
 
 
Lagrad: Nej
DestilleriMatter-Luginbühl
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

Färg och Louche: En blek men naturligt färgad verte. Den får en medeltjock louche efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Direkt ur flaskan är det första jag märker den sura lukten men när den lagt sig lite så kommer faktiskt bittermandel vilket jag är mycket förtjust i! Jag tror jag känner lite lakrits också men INTE anislakritsen utan mer lakritsfudge. När jag luktar på den ur glaset känner jag bara det sura igen och alkoholens stickningar, men när den blandats med vattnet så kommer min kära bittermandel tillbaka följt av lite anis och nästan ingen alkohol alls!

 

Smak: Hurra, hurra! Den smakar faktiskt bittermandel! Jag läste att den skulle ha julsmaker men jag trodde aldrig att den skulle smaka bittermandel (jublar lite inombords)! Det finns även en tydlig, men inte stark, alkoholsmak vilket tyvärr gör absinten lite rivig men inte för mycket. Jag känner även lite malört på slutet men väljer att fokusera helt på bittermandeln. Det bästa är att smaken fortfarande är mycket tydlig, den verkar inte alls ha dagit skada av 5 delar vatten!

 

Sammanfattning: Jag ska vara ärlig, när jag först smakade den här så smakade den skit och den har stått längst bak i absintskåpet sedan dess, men där ser man vad lite syre och 5 månaders väntan kan göra med en absint! Nu smakar den fantastiskt! När jag fick den andra flaskan satt jag och jämförde lukten och det var verkligen som två helt olika absinter! Rekommenderas varmt (men ha lite tålamod med den)! Betyget står mellan 4 och 4,5 men den tydliga, goda smaken av bittermandel väger starkt över den mediokra färgen och louchen samt den något rivande alkoholen så betyget slutar på 4,5 av 5!

 

Kommentera här: