Absint i Danmark

 
 
 

Nu är det dags att återgå till att kika lite på olika länders absinthistoria. Jag har redan tagit mig igenom Schweiz, Frankrike och Sverige, men vi har fortfarande några länder till att ta oss igenom. Idag tar vi oss över sundet i söder, till pölsans förlovade land och människor som pratar med gröt i munnen, vi ska till vår nordiska granne Danmark.



Som du kanske minns så var Frankrike det där coola landet som alla andra ville vara under 1800-talet och många konstnärer, författare och poeter besökte Frankrike för att suga i sig lite av den där goa franska kulturen. När de sedan kom tillbaka hem tog de med sig vissa influenser. Till skillnad från Sverige hade Danmark dock även mycket schweiziska invandrare som bidrog mycket till (främst Köpenhamns) kafekultur. På dessa kafeer serverades såklart även absint så att även alla medel-Jensen (eller vad nu den danska motsvarigheten till Svensson är) kunde få avnjuta den här underbara drycken! Efterfrågan på absint måste ha varit relativt stor under slutet av 1800-talet, för en av Danmarks största Glasproducenter beslöt sig för att göra absintglas.



Det har tillverkats absint i Danmark sedan mitten av 1800-talet, men de flesta av dem verkar ha varit essensblandningar, alltså inte äkta absinter. Absint har aldrig varit olagligt i Danmark men av någon anledning så slutade man producera absint under 70-talet och började inte igen för än på 80-talet. Jag känner inte till några av dessa "absinter", och det är väl kanske lika bra. Däremot vet jag att de idag har ett destilleri, Den Ny Spritfabrik A/S (kommer ett inlägg om dem senare), som gör en absint: A Absinthe. Japp, den heter bara A. Förutom den så vet jag även att en dansk entreprenör, Sven Olsen, låter Les Fils d'Emile Pernot tillverka en absintserie åt sig: La Maison Fontaine. Jag har recenserat både blanche och verte om du är intresserad.

Kommentera här: