Aymonier-destilleriet

 
 
 
Idag fördjupar vi oss lite i Aymonier-destilleriet, ett destilleri som jag numera får ett leende på läpparna av att tänka på. Destilleriet är beläget i Les Fourgs, nära den Schweiziska gränsen och bara ungefär en mil från Pontarlier. Det är döpt efter ägarna: Mayra och Francois Aymonier, och tillsammans driver de en ekologisk gård, La Semilla, och kombinerar detta med att destillera absint. All deras absint är alltså ekologisk, den görs i små batcher på ett hantverkamässigt sätt, baserade på recept från 1800-talet och det tillsätter inga sötningsmedel, konserveringsmedel eller konstgjorda smakämnen eller färgämnen. De odlar de flesta av örterna själva och de örterna som de inte producerar (anis och fänkål) köper de in från andra certifierade ekologiska odlare. De köper inte in malörten från någon annan så mängden absint som kan produceras är helt beroende på hur mycket malört de själva fått ihop, därav blir det inte så mycket absint varje år (lite som Svensk Absint). De började destillera absint 2014, så relativt nyligen, t.o.m efter Sverige fick sin första riktiga absint.
 
 
 
Samtliga av deras absinter har väldigt litet innehåll av anis, så är den klassiska lakritssmaken kommer inte vara så framträdande. Det gör också att de valt att inte färga sina absinter så kraftigt vilket gör dem väldigt bleka. Jag är ok med det, den var viktigare för mig när jag började dricka absint men nu är den inte lika lockande. Istället inehåller samtliga absinter en riktigt god portion malört, vilket jag INTE var så förtjust i från början, men de gör det bra! De har också en prislapp som är lite i det största laget, men det är absolut värt pengarna för dessa ekologiska högkvalitétsabsinter.
 
 
 
Flaskorna som destilleriet valt att använda är misstänkt lik den som Thor Wallgren använder till sin Quarantaine, ser ungefär ut som en ölflaska med skruvkork i plåt. Till skillnad från mr. Wallgren har Aymoier ivf valt att ha en bild på sina etiketter, vet inte vem som designar dem dock. Jag tycker jag att det är synd att ha lagt ner så mycket pengar och jobb på att få fram en sån kvalitetsprodukt och sedan buteljera den på en sån här tråkig flaska. Jag tycker att det skulle ha varit värt några extra kronor för en flaska som ex. Eichelbergers absinter kommer i, det hade belyst kvalitén på ett bra sätt.
 
 
 
Destilleriet tillverkar följande absinter:
 
 
 
 
Hemsida: http://semilla25.free.fr

Kommentera här: