La Valote-destilleriet - Philippe Martin

 
 
Det här är ganska förvirrande men om jag har fattat det här rätt så är La Valote-destilleriet rent fysiskt ett destilleri men används av 3 olika tillverkare: Philippe Martin, Willy Bovet och *insert-name-here* Fornoni. De tillverkar sina egna absinter och har sitt eget märke så jag kommer skilja på dem så de får egna inlägg. Destilleriet ligger i byn Boveresse i Val-de-Travers, Môtiers, Schweiz. Det finns i en gamal byggnad som kallas "Maison des Chats" eller The House of Cats. Detta för att det finns statyer av katter på huset. Örterna som används i tillverkningen odlas i deras trädgård eller i andra delar av Val-de-Travers. Som jag har förstått det så finns det ett till destilleri som använder samma byggnad: La Maison des Chats (fan va trångt det måste bli! >.<).
 
 
 
Philippe Martin har producerat absint sedan 2014, innan dess var det hans pappa: Francis Martin. Francis var en av de få som fortsatte destillera absint i Val-de-Travers under förbudstiden, och efter att produktionen blev laglig igen (April 2005) var destilleriet snabba att få tillstånd att producera. Under förbudstiden användes ett speciellt märke av alkohol till produktionen och alkoholen förvarades i de allmänna hushållen. Om någon tyckte det var misstänkt att man hade ren alkohol hemma så sa man bara att det användes för rengöring, och jag gissar att om alla hushåll hade samma typ av alkohol skulle det göra historien troligare. De skulle ivf se misstänkt ut om enorma mängder alkohol förvarades på ett och samma ställe, smartare att sprida ut det mellan husehållen. Man får inte vara dum om man ska göra absint i smyg! ;P
 
 
  
Philippe har producerat en serie av 6 st blanches: Marylin, Martin, L'Originale, La Belle Epoque, La Grenouillarde och Fée Verte du Val de Travers. Samtliga är gjorda av samma 10 örter vilket märks i smaken då jag tycker att de smakar näst intill lika. Är man en bättre finsmakare än jag kan man säkert känna mer skillnad men jag hade svårt med det. Recepten har gått i arv inom familjen men Philippe har tagit fram några recept själv också, kanske mest framträdande är Absinthe Esmeralda som är familjens första producerade verte. Mycket bra initiativ där tycker jag!
 
 
 
Absinter som La Valote Martin producerar är: 
 
 
 
 
Hemsida: http://www.absinthe-originale.ch/homepage-absinthe-la-valote-martin/
 

Kommentera här: