Absinthe H.R. Giger Zeitgeist

 
 
 
Source: Absinthes.com
 
 
 

Det här är den andra absinten som Giger själv har varit med och utvecklat, tillsammans med sin fru, och som bär hans namn. Precis som Wolfsmilch var den tänkt som en limited edition men så blev inte fallet. Ta gärna en titt på den recensionen också för mer detaljer kring detta. Både receptet och tillverkningsmetoderna är tagna från "the pre-ban era" och bara naturliga ingredienser används. Jag är väldigt osäker men jag tror att målningen på etiketten kallas "Hommage to S. Breckett".

 

En rätt intressant och väldigt charmig grej som tyskarna har (och japanerna om jag inte misstar mig) är att de har ett enda ord för ett helt koncept, något som egentligen inte har en ordagran översättning och där översättningen kan bli lite klurig att förklara. Ett exempel som kommer till mig är från How I Met Your Mother när Claus har lämnat Victoria och han presenterar oss för begreppet Lebenslangerschicksalsschats. Han säger att den närmaste översättningen är "Lifelong treasure of destiny", han fortsätter sedan att utveckla på följande sätt:

 

"Lebenslangerschicksalsschats doesn´t develop over time, it is something that happens instantaniusly.

It courses through you, like the water of a river after a storm.

It´s filling you and emptying you all at once.

You feel it throughout your body, in your hands, in your heart, in your stomach, in your skin.

If you have to think about it, you have not felt it."

 

Zeitgeist är ett sådant ord, det betyder ungefär (för att använda wikipedias förklaring) "tidsålderns och det dåvarande samhällets anda", alltså vad som var inne för den tiden man syftar på, vad som var populärt eller vad som representerar/beskriver den tiden. Ett fint uttryck tycker jag, precis som lebenslangerschicksalsschats, även om zeitgeist är lättare att säga ;D

 

Lagrad: Nej
DestilleriPhilippe Martin 
Alkoholhalt: 54%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: En vattenklar blanche vilket gör den lite mer ointressant. Även denna (liksom sitt syskon Wolfsmilch) har en tjock louche vilket jag gillar, den är full efter endast en del vatten.

 

Doft: När jag luktar ur flaskan ryggar jag nästan tillbaka av den sura och otrevliga lukten som kryper upp i min näsa och tyvärr förändras den inte när den kommit i glaset. När den spätts med vatten luktar den inte surt längre men den har en så mild doft att jag knappt kan känna något. Detta bådar inte gott...

 

Smak: En mycket rund och trevlig smak, mycket len med ytterst lite alkohol. Jag känner smak av mandel och möjligen lite kokosmjölk?

 

Sammanfattning: En trevlig helomvändning från doft till smak. En speciell smak som jag inte kännt hos andra absinter tidigare och för att vara en blanche var den oväntat intressant. Kul att Giger själv designade den här absinten, jag hoppas den blev som han hade tänkt sig. Jag ger den 3,5 av 5.

Kommentera här: