Absinthe Marylin

Source: Absinthes.com 
 
 

Ännu en vacker tös på etiketten och ännu en gång saknar jag förklaring till vem det är och var absinten fått sitt namn ifrån. Den var ändå rätt fin med sin 50-tals stil och jag drar lite på smilgroparna när jag ser den.
 
Lagrad: Nej
DestilleriLa Valote - Philippe Martin
Alkoholhalt: 54%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz
 

Färg och Louche: Ytterligare en blanche med kraftig louche som blir full efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Vi känner igen den sura lukten vid det här laget. Den är lika stark från flaska och glas och blir något mildare när den späds med vatten. No suprises here.

 

Smak: Ni kan det här vid det här laget, säg det med mig! En gräddig och lite sur smak med nyanser av anis. Den är dock aningen kryddstarkare än La Grenouillarde men det är ingen fördel i min bok.

 

Sammanfattning: Som en nästan exakt kopia av La Grenouillarde kan man tycka att den borde få samma betyg men den hade ingen (vad jag vet) tanke bakom namn eller etikett om absintmakare som hoppar från grästuva till grästuva för att sälja sitt hantverk i de andra byarna. Det är en mycket mysig detalj som jag tycker ska speglas på något sätt, betyget blir alltså snäppet lägre än hos La Grenouillarde trots att de är så lika. Betyget blir 2,5 av 5.

 

Kommentera här: