La Valote-destilleriet - Willy Bovet

Som sagt så drivs La Valote-destilleriet av 3 personer: Philippe Martin, Willy Bovet och *Whats-his-face* Fornoni. Åtminståne är det så jag har fattat det, men vill understryka att jag kan ha fel. Destilleriet ligger i byn Boveresse i Val-de-Travers, Môtiers, Schweiz. Det finns i en gamal byggnad som kallas "Maison des Chats" eller The House of Cats. Detta för att det finns statyer av katter på huset. Örterna som används i tillverkningen odlas i deras trädgård eller i andra delar av Val-de-Travers. Som jag har förstått det så finns det ETT TILL destilleri som använder samma byggnad: La Maison des Chats (fan va trångt gubbarna måste ha det! >.<).
 
 
 
Willy Bovet är en före detta klockmakare från Môtiers i Val-de-Travers. Under förbudstiden producerade många absint i hemlighet i Val-de-Travers, en av dem hette Robert Bobillier. Han valde Willy som sin efterträdare, gav honom alla gamla recept och lärde honom hur tillverkningen skulle gå till. Snart var Willy själv in busines och tillverkade sin egen absint. När förbudstiden var över kunde han börja tillverka absint öppet. Han var glad att ingen hade misstänkt honom för att producera absint innan dess, jag menar, man kunde ju misstänka att han varit aktiv under förbudstiden eftersom han redan hade the know-how redan när förbudet hävdes.
 
 
 
Måste säga att jag inte är imponerad av det här Mr. Bovet so far. Hans Septante 7 och Nostalgie fick båda 1:or i betyg, Zâca klarade sig bättre men det var mycket tack vare den blå flaskan, självlysande etiketten och kopplingen till voodoo-gudar. Han, liksom Philippe Martin, använder 10 olika örter till samtliga av sina absinter så jag känner att det är som upplagt för enformighet. Givetvis kan man få variation i smak om man använder olika proprtioner av samma växter men än så länge är jag som sagt inte imponerad.
 
 
 
Absinter som Willy Bovet har gjort är:
 
 
 
 
Hemsida: http://www.absinthe-bovet.ch/en

Kommentera här: