Absinthe L'Originale

Source: Absinthes.com 
 
Så har vi då kommit fram till den sista av La Valote Martins blanches. Den är starkare än de övriga blanches som han gjort, lika stark som de flesta vertes. Även här har vi en dam på etiketten och ingen backstory, den heter ju L'Originale så jag trode det skulle finnas en historia här men jag hittar inget.
 
Lagrad: Nej
DestilleriLa Valote - Philippe Martin
Alkoholhalt: 72%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz
 

Färg och Louche: En blanche med tjock louche som är full efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Både ur flaskan och glaset har den en sur, ätiksliknande doft som blir svagare när den späds med vatten.

 

Smak: Såklart är det en sur men gräddig smak med toner av anis, men här håller sig den gräddiga, sura smaken lite mer i bakgrunden. Den här tyckte jag var kryddstarkast av alla Philippes blanches jag testat hittills vilket även gör att den river lite mer i halsen.

 

Sammanfattning: De senaste provsmakningarna har varit ytters ointressanta och jag länktar efter att sätta tänderna i en ordentlig, örtig verte igen, blanches är inte min grej uppenbarligen. Tråkigt nog har jag bara en absint kvar nu som jag inte har recenserat och det är också en blanche. Förhoppningsvis är den intressantare dock. Resultatet blir väldigt likt de tidigare: 2,5 av 5.

 
 

Kommentera här: