Absinthe Martin

Source: Absinthes.com 


Finns tyvärr inte mycket att säga om den här absinten när det kommer till bakgrundshistoria. Etiketten har en tjusig flicka på sig istället för gamla propagandapostrar eller kvinliga grodor. Inget fel med det såklart men jag skulle velat veta varför den fick namnet Martin och vem kvinnan på etiketten är.
 
Lagrad: Nej
DestilleriLa Valote - Philippe Martin
Alkoholhalt: 54%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz
 

Färg och Louche: Såklart en blanche. Louchen är faktiskt tunnare än hos de tidigare absinterna från La Valote Martin vilket jag tolkar som att den är annorlunda *håller tummarna för att smaken ska skillja sig från de övriga.

 

Doft: Samma sura, gräddiga doft men den är lite tunnare än hos de andra och när den späts med vatten så känner jag nästan inget alls.

 

Smak: Här hade vi faktiskt en skillnad från de andra, men inte jättemycket. Den här var lite örtigare och till och med lite kryddstark, men såklart finns även den sura, gräddigheten också tillsammans med lite anis. Dock har den en svagare smak totalt sätt och texturen är inte lika len, dessutom känner jag lite mer av en bäska än hos de andra.

 

Sammanfattning: En något tröttare absint skulle jag vilja beskriva det som, den har både en tunnare louche, svagare doft och mer dämpad smak. Men det är väl såhär schweizarna vill ha sina absinter: blaskiga och lättdruckna så man inte ska behöva något socker. Det örtiga i smaken är välkommet men jag tror att över lag så skiljde den sig från de andra på mer av ett dåligt sätt än ett bra. Den ska tydligen ha mer malört i sig än de övriga vilket man tydligen skulle kunna känna både i doften och smaken, tråkigt nog var det inget jag märkte av. Den får snäppet lägre betyg än de övriga, 2,5 av 5.

 

Kommentera här: