Absinthe Nostalgie Paris 1900

Source: Absinthes.com
 
 
 
Den svarta flaskan är helt svart, har silverbeklädd topp och har den där formen som får mig att tänka på en champagneflaska. Jag köpte dock den mindre modellen i mörkt glas som mer påminner om en miniatyr av Echelbergers flaskor. Jag tror inte att det är en limited edition men på baksidan hittar jag det handskrivna nummret 893. Kanske gör de som Svensk Absint och märker alla sina flaskor? Etiketten  består nästan helt av en lättklädd dam såm håller upp ett glas absint som Rafiki håller upp Simba i Lejonkungen. Jag har sett posters med det här motivet på förut men vet inte var bilden kommer ifrån, men jag tänker att det är troligt att det är destilleriet som har tagit motivet från en poster och inte tvärt om.
 
Det här är också en absint som man nästan borde kalla för limited edition, vet inte om man gör 500 flaskor åt gången eller om det har gjorts bara 500 flaskor totalt. De måste ha en pytteliten panna för den gör bara 24 flaskor åt gången. För övrigt blir jag rätt konfunderad när jag läser om produkten på absinthes.com, det står att Willy Bovet (Bovet-destilleriet) har tillverkat absinten men de pratar även om La Valote-destilleriet. Dessutom står det att den genomgår en naturlig och traditionell färgningsprocess men absinten är en blanche och har ingen färg. Den har lagrats i ekfat i 2 månader och jag vet att drycker tar färg av det men jag ser verkligen inte någon färg på den här.
 
Lagrad: Nej
DestilleriLa Valote - Willy Bovet
Alkoholhalt: 54%
KatergoriBlanche 
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

Färg och Louche: En blanche med en svag louche som tar lång tid på sig att formas och når sin topp efter ca 1 del vatten.

 

Doft: Ur flaskan känner jag alkohol, svart soppåse och vad jag tror är fänkål. Fänkålen försvinner dock efter att absinten hällts upp och när vattnet tillsats känner jag bar alkoholen och något lite kyligt, som mentol eller nått.

 

Smak: Jag har nog övervattnat den här så in åt helvete för det enda jag känner är sockret.

 

Sammanfattning: Ännu ett hårt slag för schweiziska blanches på min lilla blogg. Ingen smak, försvinnande liten lukt och en tunn louche. För fan Schweiz, ni ska ju vara kungar på absint ju! Det blir ännu en 1:a är jag rädd.

 
 

Kommentera här: