Absinthe Le Chat

 
Source: Absinthes.com
 
 
 
Oy vey, det finns verkligen inte mycket att säga här. Den är producerad av Willy Bovet från La Valote-destilleriet, en av tråkmånsarna som bara vill använda samma 10 växter till alla sina absinter. Javisst ja, den har en alkoholiserad katt på etiketten, enjoy!

 

Lagrad: Nej
DestilleriLa Valote - Willy Bovet
Alkoholhalt: 54%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: En blanche med en riktigt hygglig louche som når sin topp efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Låt mig säga att den luktar som en klassisk schweizisk "la bleue" fast med lite mer anis, and leave it at that. Ingen stor skillnad mellan när den är i flaskan glaset eller när vattnet är tillsatt.

 

Smak: Gräddig smak med len konsistens, inte så surt som många andra "la bleue" och den har lite mer anis. Sockret lyser ordentligt med sin närvaro vilket inte är det man vill ha ut av sin absint. Det ska vara en smakhöjare, inte en smak i sig. Väldigt lite alkoholsmak vilket brukar vara fallet med "la bleues".

 

Sammanfattning: En mycket oinspirerande absint, den försvinner i mängden av alla andra blå jag smakat, Schweiz är inte mycket för diversity. Kan inte säga så mycket mer än att jag borde lära mig att inte köpa fler "la bleues" från Schweiz men jag antar att jag är lite av en romantiker som fortsätter hoppas att jag en dag kommer hitta en blanche/bleue som har karaktär och står ut ur mängden. Någon som Vit Opal *tindrar med ögonen* Den får ett medelmåttigt betyp på 2,5, något som en "la bleue" kan skatta sig lycklig över. Men vem fan bryr sig, det är jul så nu går jag och laddar upp med pepparkakor och lussebullar inför Kalle Anka!

 
 

Kommentera här: