Absinthe Septante 7

Source: Absinthes.com
 
 
 
Underbart, en till schweizisk blanche *masserar näsryggen*. Den stora flaskan som visas på bilden är genomskinlig, men jag beställde flaskan på 10 cl och den var gjord i mörkt glas. Gissar att flaskan är ett massproducerat exemplar och inte gjord speciellt för den här absinten. Den stora flaskan verkar förslutas med vinkork (mysigt men lite opraktiskt) men min lilla flaska var försluten men en plastig fake-kork med en klotformad topp i trä. Jag tror inte att det är en limited edition men på baksidan hittar jag det handskrivna nummret 948. Kanske gör de som Svensk Absint och märker alla sina flaskor? Etiketten har som du ser vad jag misstänker är en grön fe på sig, lite slingrande bladmönster och numret 77 i stora siffror på mitten. Sptante 7 är 77 på franska och det är också alkoholprocenten på absinten. Inte det påhittigaste namnet eller etiketten men låt gå.
 
Lagrad: Nej
DestilleriLa Valote - Willy Bovet
Alkoholhalt: 77%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

Färg och Louche: En blanche med en medelmåttig louche som är full efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Helt oväntat (läs "det mest förväntade sedan jag lärde mig att gräs är grönt, vatten är vått och solen går upp varje morgon) så doftar denna som en typisk schweizisk blanche, surt och lite alkohol. När jag hält upp den i glaset fulkomligt STINKER den, lukten blir så intensiv att jag håller den på armlängds avstånd. När jag tillsatt vatten försvinner (tack gudske lov) det mesta av den sura lukten och jag inbillar mig att jag känner lite banan.

 

Smak: Smakar väldigt lite, känner lite anis men mest socker faktiskt. Den ska deffinitivt inte drickas med så här mycket socker :(

 

Sammanfattning: Inget med själva flaskan klaffar för mig, fruktansvärd doft, en medelmåttig louche och nästan ingen smak. Det enda som skulle kunna sänka betyget mer var om den smakade direkt illa. Tror det här blir den andra 1:an jag någonsin delar ut. Jag avslutar med destilleriets beskrivning av produkten som förövrigt inte ens är en beskrivning utan någon typ av poesi:

 

 

 

"Pour some SEPTANTE7 absinthe into a glass. Don’t frighten her, take your time. Drop after drop, she reveals the depth of her soul. Stir the glass and a cloud crosses her face – but it quickly passes.

 

Breathe in her subtle fragrance tinged with passion. Bring the glass to your lips and take your first sip.

 

Cheers! You’ve fallen under her spell."

 
 

Kommentera här: