Absinthe Tradition

Source: Absinthes.com
 
 
 
Liksom Le Chat som jag resenserade förra veckan är det här en "la bleue" från Willy Bovet. Han är inte duktig på att berätta saker om sina absinter heller, i absinthes.com´s beskrivning står egentligen inget om själva absinten utan bara om Willy och hans destilleri. Detsamma gäller destilleriets hemsida, det ända som står är att han vill göra något som inte följer traditionen utan ska stå ut från mängden. Det vore underbart att hitta en sån "la bleue" men tidigare erfarenheter säger mig att mr. Bovet inte kommer lyckas här. Eftersom han dessutom bara använder samma 10 växter till samtliga av sina absinter, och ingen är speciellt utstickande, så talar inte det här för en lovande upplevelse.

 

Lagrad: Nej
DestilleriLa Valote - Willy Bovet
Alkoholhalt: 65%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: Precis som Le Chat är det här en blanche/la bleue som får en helt ok louche efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Urk, jag orkar inte, den luktar som en schweizisk la bleue: gräddigt, lite surt och alkohol. Ingen större skillnad om man luktar ur flaskan, glaset eller efter vattnet tillsatts. Möjligtvis att det kommer en svag hint av svavel efter vattnet, men det är inget positivt.

 

Smak: Gräddigt, lent, socker. Inget mer.

 

Sammanfattning: Det var ingen förbättring direkt ifrån förra veckan, ett dåligt sätt att sluta 2017 på >.< Jag har ett par möjliga guldklimpar som jag hellre hade recenserat men den ena kommer resenseras på ett speciellt datum och den andra måste få mogna till sig lite först. Tills vidare får jag ta det jag har. Det här är inte en absint jag kan rekomendera, det är inte en absint jag kommer köpa mer av och det är inte en absint jag kommer dricka till 12-slaget. När klockan slår kommer ni hitta mig i min chesterfieldfåtölj med ett glas Grön Opal i handen och Absinthe Tradition undanstoppad i vitrinskåpet.

 
 

Kommentera här: