Valkyria Distillery

 
 
 
 
Valkyria (dåvarande Sankta Annas Bränneri AB) var det första destilleriet att göra absint i Sverige! Det grundades av Henrik Larsson och Thor Wallgrens (tidigare Göran Bäuerle) i en gamal kyrka (sankt Annas kyrka, därav namnet) i Stråssa, Lindesberg. Företaget grundades i Februari 2011 och lanserade sin första produkt i November samma år vilket är snabbare än något annat destilleri i Sverige. 2015 blev Henrik ensam ägare av företaget och flyttade då företaget till sin hemort, Måckfjärd, i Dalarna istället. Eftersom destilleriet inte var beläget i kyrkan längre kändes det naturligt att byta namnet och Sankta Annas Bränneri blev Valkyria Distillery. De gör även ett par andra grejer förutom absint (likör och snaps) och de använder endast naturliga råvaror i sina produkter. Absinterna är självfallet destillerade och innehåller inga konstgjorda smakämnen, färgämnen, sötningsmedel eller konserveringsmedel.
 
 
 
Samtliga produkter buteljeras i väldigt fina smala, höga flaskor och (med undantag från Wolf absint och Wolf absint chili) namnger de sina produkter med fornnordiska mytologiska namn vilket jag gillar skarpt eftersom jag älskar den gamla nordiska mytologin och de nordiska gudasagorna! De har tillverkat 2 absinter (hittills) för det svenska metalbandet Wolf. Jag vet inte om grundaren (Henrik Larsson) känner dem personligen och erbjudit sig att göra en egen absint åt dem eller om bandet är genuina absintantuseaster.
 
 
 
Som ni kan se i mina resentioner är absinterna inte mina favoriter, även fast de är uppskattade internationellt. Över lag tycker jag färgen är lite i svagaste laget och louchen blir inte jättestark. Men som jag har nämnt tidigare betyder inte en tunnare louche att det är en sämre produkt utan bara ett det är mindre eteriska oljor i den. Jag upplever inte att Valkyrias absinter är så tunga på anis vilket skulle kunna förklara den tunnare louchen. Synd eftersom jag gillar anis. Även om det inte är mina favoriter upplever jag dem som kvalitetsprodukter, de är bara inte just för mig. Precis som Svensk Absint så levererar de till Absinthes.com, roligt eftersom det gör det möjligt för resten av världen att ta del av deras produkter och hjälper till att sätta Sverige på kartan så att säga.
 
 
 
Henrik erbjuder (förutom bra absint) provsmakningar av destilleriets produkter tillsammans med mat, visningar av destilleriet och föreläsningar (antingen vid destilleriet eller hos kunden). Dessutom erbjuder han (för den som vill lägga ut pengarna) att hjälpa till att ta fram ens egna märke av absint eller likör. Han kan hjälpa med framtagning av smaker, tillverkning av etiketter, beställning av flaskor med mera, men det finns även utrymme för att fixa mycket av det själv för den som vill. Den minsta batchen som görs är dock 100 flaskor och det kan vara mycket för en privatperson så det är främst riktat till exempelvis resturanger eller pubbar som vill ha sitt eget märke. Jag förstår att det kostar men det är jättekul att möjligheten finns om man vill lägga pengar på det! Jag hörde av mig till destilleriet Svensk Absint och de erbjöd tråkigt nog inte den möjligheten. För mer information om detta hänvisar jag till destilleriets hemsida, länk hittas längst ner.
 
 
 
Destilleriet producerar följande absinter:
 
 
 
 
Hemsida: http://valkyriadistillery.com/index.html

Kommentera här: