Absint Valkyria Midvinterblot

 
Source: systembolaget.se


 
Mmm, namnet låter farligt! Lite passande med tanke på att jag ska gå på mitt första blot idag, vårblotet vid Uppsala högar. Det må va ett vårblot och inte ett midvinterblot men ändå.
 
Den första ambern jag har testat. Även denna absint står sig starkt utomlands, den har fått "The Master Medal" i amber-kategorin i Absinthe Masters 2013 (vilket tydligen är den bästa utmärkelsen man kan få). Den producerades först som en limited edition 2012 och sen igen 2013 men enligt ägaren och grundaren är den inte längre en limited edition och hamnar därför inte under den kategorin här.
 
Lagrad: Nej
DestilleriValkyria Distillery 
Alkoholhalt: 50% 
KatergoriAmber
Äkta/Fake: Äkta
Land: Sverige

Färg och Louche: Som sagt en amber absint och har en fin, om dock något svag, gulbrun färg. Den här vet jag är en amber eftersom den vunnit pris i den kategorin, och även om det är flera absinter som lutar åt amber så kan det här nog vara min enda, rena amberabsint. Tyvärr får den nästan ingen louche över huvud taget. Skillnaden mellan rent Midvinterblot och med vatten i är ungefär som ett par glasögon som man inte märker va skitiga för än man gjort rent dem. Verkligen tråkigt tycker jag.

 

Doft: Ur flaskan känner jag verkligen en jättestark kaneldoft och enda skillnaden när den fått lägga sig till rätta i glaset är att alkoholen blir tydligare. Efter att vattnet tillsatts så är lukten svagare men fortfarande kanel.

 

Smak: Ingen alkoholsmak och som är typiskt för Valkyrias absinter är smaken fortfarande mycket kraftig trots allt vatten. Smakar först mycket kanel men har den tvåliga malörtssmaken på efterkälken. Är inte helt säker på att jag gillar den kombinationern.

 

Sammanfattning: Smakar väldigt juligt i min mening och jag skulle helst inte dricka den på sommaren. Doften blev tråkigt nog svagare men smaken stod sig fortfarande stark efter vattnet och det gillar jag. Sen är namnet riktigt mysigt! Jag sa ju att den kändes väldigt julig och vårt julfirande grundar sig ju i midvinterblotet så det är väl ett rätt passande namn kan jag tycka. Den absolut största nackdelen är att jag inte får fram någon louche vilket var jättetråkigt. Trots det slutar Midvinterblot på ett medelmåttigt betyg av 3 gröna feér.

 

Kommentera här: