Wolf Chili Red Absinthe

Source: systembolaget.se 
 
 
Den senaste kreationen från Valkyriadestilleriet, återigen i sammarbete med det svenska metalbandet Wolf. Receptet är baserat på Wolf Absinthe men här har man valt att bland annat tillsätta chili till receptet, helt unikt vad det gäller absint vad jag vet! Dessutom har bandet signerat varenda flaska, och då vill jag påminna om att det här inte är en limited edition (jag riktigt känner hur den sympatiska skrivkrampen tränger sig på).
 
Lagrad: Nej
DestilleriValkyria Distillery
Alkoholhalt: 66,6%
Katergori: Rouge
Äkta/Fake: Äkta
Land: Sverige
 

Färg och Louche: Blev tyvärr väldigt besviken över färgen, den var inte alls sådär vackert blodröd som jag sett på bilderna (och som den har beskrivits att ha) utan mer en blandning av laxrosa och amber. Louchen är ändå medeltjock, så bra som någon annan av valkyrias absinter bjuder på, och den är full efter 2 delar vatten.

 

Doft: Hå hå, det kittlar i näsan när jag luktar på den här! Har du testa nässpray med mentol någon gång? Lite den kännslan blev det XD Det kan vara en jävla fart i den här. Såklart känner jag chili och alkoholen lyser med sin totala frånvaro vilket förvånar mig lite, på ett positivt sätt. Lukten är väldigt lik sig när jag häller upp den men den har blivit lite sötare nu tycker jag. När vattnet tillsatts hänger såklart chilin kvar men jag känner även anisen och det är en ganska bra kombination faktiskt. Nu har det helt oväntat dykt upp en väldigt mysigt söt doft av körsbär också, hatten av för den här doftupplevelsen!

 

Smak: Åh den här va stark, väldigt stark, så jag är orättvis den här gången och har i en extra del vatten (totalt en del absint och 6 delar vatten nu). Den är fortfarande väldigt stark men inte överväldigande och trots det extra vattnet är smaken fortfarande mycket tydlig. Jag hade annars kunnat tänka mig att det bara skulle vara något som smakar lite mer än vatten och får truten att stå i lågor men så var inte fallet. Smaken leds av chilin men lämnar sedan väg åt den välbekanta smaken av Valkyria-absint, det är kul att den inte bara smakade chili. Ingen alkoholsmak alls och jag tror att alkoholhettan göms bakom chilin. En mycket len och angenäm textur och sist av allt kommer hettan. Personligen tycker jag att den var väldigt god med mycket socker vilket dessutom gör att jag vill smutta på den istället för att ta större klunkar och det tror jag att min tunga tackar mig för.

 

Sammanfattning: Jag hade nog intalat mig att den här absinten skulle vara rätt mycket av ett chili-koncentrat men så var inte fallet. Den har beskrivits vara en absint för chiliälskare, jag gillar över lag varken chilismaken eller stark mat, men ändå gick den hem hos mig (lär dock bara dricka väldigt små mängder åt gången). Doften var riktigt bra och än en gång visar Valkyria att de har produkter av toppkvalite som inte bara späds ut av vatten! Som sagt var inte färgen vad jag hade förväntat mig så jag skrev till Henrik Larsson och frågade. Han berättar att den blodröda färgen bara håller i ca 2 månader och sen blir den mer och mer bärnstensfärgad. Den innehåller visserligen inget klorofyll men vilket ämne det än är som färgar absinten verkar reagera på samma sätt. Jag är villig att ge den 3 i betyg men slår på en extra halva tack vara att den är ruggigt orginell. Slutresultatet blir 3,5.

 
 

Kommentarer:

1 SethP:

skriven

Ha! Din recension av Wolf Chili motsvarar ganska exakt mina egna erfarenheter af densamma. :-)

Den är ett mycket välkommet tillskott på den internationella absinthimlen. Man skulle bara vilja veta hur pass bra den säljer, egentligen? Det är ju en rätt speciell absint som jag personligen inte dricker så ofta. Men den passar skitbra just vintertid, tycker jag.

Anekdot: Jag köpte min flarra på bolaget i Mariestad! I Mariestad!! När jag kontaktade Mr. Larsson om just det så skrev han att det måste ha skett ett misstag. Bolaget här hade ungefär 15 flaskor i hyllorna.. och här ser man knappt av Mariestads öl på hyllorna. ;-)

Svar: Nej, jag dricker den inte heller så ofta och den är minst sagt speciell. Kan tänka mig att folk köper en flaska för att prova, men är man absintälskare tänker jag mig att man oftast håller sig till de mer traditionella smakerna ;)
Feddooh

Kommentera här: