Absint Valkyria

Source: Absinthes.com 

Första absinten att destilleras i Sverige (lagligt), såklart gjord av Valkyriadestilleriet! Den står sig mycket starkt internationellt och anses vara en riktig kvalitéprodukt. Gillade inte den långa, smala flaskan när jag köpte den men nu har jag börjat gilla den skarpt. Att absinten bär namnet Valkyria är jättekul tycker jag eftersom jag är ett stort fan av den nordiska mytologin.
 
Lagrad: Nej
DestilleriValkyria Distillery
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte 
Äkta/Fake: Äkta
Land: Sverige

Färg och Louche: Svag men naturlig grön färg. Louchen är rätt svag tyvärr, full efter ca 2 delar vatten och det tar ett tag innan det blir någon louche alls.

 

Doft: Ur flaskan känner jag något som liknar salmiak och den här konstiga lukten som nya, svarta soppåsar har. Den är lite som lukten av plast eller aceton, det luktar egentligen inte så hälsosamt men det är något som gör att man inte kan sluta lukta ändå. Efter att den hälts upp tillkommer även den sura, ättiksliknande doften från Absinth` Love 69 vilket blev ett stort minus! Efter att vatten har tillsats försvinner dock den sura lukten och jag känner mest salmiaken. Något som är nice dock är att doften blir starkare efter att vatten tillsatts, precis som med Grön Opal, och det gillas mycket!

 

Smak: Rätt kryddigt stark, jag undrar vad det är som ger den sin hetta? Känner salmiaken och tyvärr är även alkoholen rätt tydlig, men den ligger på 68% så det kanske inte borde vara helt oväntat. Alkoholen gör den rätt sträv att dricka. Smaken är väldigt tydlig trotts att den späts med så mycket vatten!

 

Sammanfattning: Med tanke på att den har så bra rykte hade jag förväntat mig mer av den här men allt faller inte alla i smaken. Tyvärr är jag inte så förtjust i salmiak eller kryddstarkt dricka utan är mer för söta, lena drycker med låg alkoholhalt (kanske är fel att fricka absint då?). Det är ett stort pluss att både doft och smak blev tydligare efter att vattnet tillsatts! Doften kunde varit behagligare, färgen kunde varit starkare och louchen tjockare men de var OK. Jag upplever den som en kvalitetsprodukt, men en kvalitetsprodukt som inte passar just mig. Den får plusspoäng för flaskan och namnet och slutar således på en stark 2,5:a.

 
 
 

Kommentarer:

1 MrAbsithe:

skriven

"Salmiaken", du kan inte så mycket om absit va?

Svar: Hey, menar inte att det är salmiak i (eller svarta soppåsar), jag skriver bara vad jag känner när jag smakar och luktar. Tycker malört påminner om tvål och fänkål om makaroner också, so there you go.
Feddooh

Kommentera här: