Valkyria Oak-Aged Cask Strength

Source: valkyriadistillery.com
 
 
 
Idag bjuder Henrik Larsson på något väldigt annorlunda: En specialbuteljering av Valkyria Oak Aged som fått vila i fat av svensk ek i 18 månader! Jag har fattat mer och mer tycke för eklagrade absinter på sista tiden, varit riktigt sugen på "Bacchus" från Valote Martin och "La Clandestine 1935 - Barrel-aged" från Artémisia-Bugnon ett tag, men de är verkligen inte billiga. Även Valkyria Cask Strength kostar lite mer men den svälter ändå inte plånboken lika mycket som de tidigare nämnda.
 
Den här gången har Henrik valt att buteljera absinten i flera små provrör (10 st på 4 cl st) som levereras i ett specieltillverkat metallställ. Priset för det här kalaset är detsamma som för en flaska Valkyria Oak Aged men med en femtedel mindre i förpackningen. Med tanke på de extra kostnaderna som måste gått till förpackningen samt tiden och arbetet han måste lagt ner på det hela (och lagrad absint kostar i regel mer än olagrad) så känner jag att Henrik hade kunnat ta mer för absinten om han velat. Kanske ville han vara lite hygglig så här i juletider (Valkyria Cask Strength släpptes 6:e december)? Det blev ivf min julklapp från min kära sambo, en väldigt god jul för mig alltså! XD

Normalt sett så säljer Valkyria-destilleriet även till absinthes.com men den här gången sålde de bara till Sverige. Batchen gjordes bara i 88 förpackningar, en väldigt limited edition indeed, och den här gången är förpackningen lite skörare än den brukar vara så frakt inom Sverige kan tyckas riskabelt nog. Den såldes slut riktigt fort, och systemet fick in ungefär dubbelt så många beställningar på den som det fanns förpackningar att tillgå! Mitt exemplar trycktes hem samma minut som den släpptes för att vara säker på att jag skulle få den.
 
Henrik har planer på att göra fler limited editions i provrör (är inte troligt att dessa heller kommer säljas till Tyskland alltså) men någon mer batch av just Oak Aged Valkyria Absinthe Cask Strength lär det inte bli. Henrik berättar att han gillar att göra små unika serier som på sikt kanske får lite samlarvärde för kunden, så även om det blir fler lagrade absinter så kommer han ändra i receptet. Enligt mig är det den sanna innebörden av limited edition och en mycket bra ide som uppskattas av ivf mig.

 

Lagrad: 1,5 år
Destilleri: Valkyria Distillery
Alkoholhalt: 74%
KatergoriAmber
Äkta/Fake: Äkta
Land: Sverige

 

Färg och Louche: Mmmm, här har vi en whisky-färgad absint vilket vi har den långa lagringstiden att tacka för. Den hamnar verkligen i amber-kategorin och jag skulle vilja se den lilla, uppsvälda paragrafryttaren som trovärdigt kan argumentera för att den ska klassas som en verte. Den må vara paketerad i flaskor av genomskinligt glas men jag tror inte att solljuset kan ge den här en mer "feuille morte" nyans. Jag uppskattar en fin, grön färg men en riktigt lyckad amber kan vara minst lika fin att titta på. Jag står fortfarande fast vid att amber (och rouge) borde vara erkända kategorier bland absint, annars skulle den här absinten misslyckats något otroligt om man ska döma den som en verte. Vad det beträffar louchen så är den tjock, inte extremt tjock men väldigt tjock. Från början bjuder den på tunga oil-streaks som snabbt sjunker till botten, men snart skymtar vi en svag dimma längst ner i glaset och till sist når den sin peak efter knappa 2 delar vatten. Om man istället häller upp absinten på några isbitar blir den grumlig och lite trögflytande, påminner om nyponsoppa eller knäcksmet!

 

Doft: En helt underbar doft! Ur flaskan har vi brunt socker, karamel, mycket vanilj och förvånansvärt lite alkohol. Efter att jag hällt upp den i glaset blir alkoholen lite starkare (som den brukar) och jag känner lite mer fänkål. Efter vattnet blir doften svagare men fortfarande riktigt nice, nu är den mer klassisk Valkyria och har en hint av Coca Cola. Det låter inte så nice men det är det!

 

Smak: Här har vi lite av den klassiska Valkyriasmaken men med lite karamell och vanilj och jag inser nu att det är DEN blandningen som blir lite Coca Cola-liknande i mitt huvud. Vi har även malört och fänkålen men ingen tydlig anis. Smaken är inte speciellt söt utan lite mer åt det bäska hållet, poppulärt hos många även om jag själv föredrar något annat. Alkoholen kändes lite tydligare än jag hade förväntat mig men det glömmer jag snabbt. Egentligen är den väldigt len, lenare än de andra Valkyriorna, men alkoholen lurar mig till att tro att den är strävare än den är. 

 

Sammanfattning: Det var verkligen aldeles för länge sedan jag hade en Valkyria i glaset! Jag fick som sagt den här i julklapp men lät den stå och mogna till min födelsedag (17:e januari) då det äntligen var dags att smaka den!
   En klar fördel med att förpacka absinten i flera mindre provrör istället för i en stor flaska är att man kan dela med sig av den till andra utan att det känns som att de får något "begagnat". Jag lär nog spara ett provrör ivf, antingen för att dela med mig av till någon kär vän eller möjligen avnjuta på ålderns höst!
   Känns liiiiite som att den föll på mållinjen här, det är en riktigt nice absint med många fina kvalitéer men den har några små grejer som gör den lite kort av en 5:a. Doften var VERKLIGEN nice, I’d wear that for a fucking perfume, men den mattades ut efter vattnet vilket var lite tråkigt. Louchen var som sagt riktigt tjock men inte som hos Opalerna, kan i och för sig inte säga att det spelade in på betyget i det här fallet. Den var bara precis aningen för bäsk och hade aaaaaaaaningen för mycket alkoholsmak, något som egentligen inte skadar den speciellt mycket, men precis tillräckligt för att den inte ska nå till en 5:a. Jag kanske låter negativ men det är ingen schweizisk le bleue vi dricker här utan en absint i världsklass och då håller jag mina förväntningar höga! Den får en rungande 4,5, famfarer och en aplåd av mig, absolut på min top10-lista (och det här är den 94:e absinten jag smakar)! Allt som allt är den en otroligt bra absint och jag är otroligt spänd att se vad Henrik kommer hitta på härnäst!

 

Kommentera här: