Absinthe Maison ALANDIA

 
Source: alandia.de
 
 
 
Mmmm, här har vi nästa flaska av mina nya vertes! Den produceras dock av Eichelberger-destilleriet i Tyskland och de har verkligen inte kramat ur sig några höjdarabsinter so far, jag hoppas att det här blir ett undantag som Tyskland kan vara stolta över.
 
En långsmal flaska i brunt glas, en förtjusande etikett i min mening och försluten med naturlig kork, allt toppat med en klick blodrött vax. Underbart! Det gäller bara att man har något lämpligt att plugga igen flaskan med sen, minns att korkarna i mina Jade-flaskor var svåra att få ur och gick sönder i processen.
 
16 olika örter används i framställningen vilket är lite mer än många andra, kan ge en lite komplexare smak kanske? Efter destilleringen får absinten mogna i några veckor, de var inte specifika men jag antar att det betyder att man lagrar dem på (ek)fat? Har ingen aning om vad namnet kommer ifrån though O.o

 

Lagrad: Nej
Destilleri: Eichelberger (åt ALANDIA)
Alkoholhalt: 70%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland

 

Färg och Louche: En nästan mer gul färg än grön. Inte speciellt stark men det har inte Mansinthe heller så låt gå då (den är ivf naturligt färgad). Louchen är inte heller så imponerande, not so much London fog as "någon-har-druckit-mjölk-och-inte-sköljt-ur-glaset-innan-de-fyllt-på-med-vatten". Den blir inte full för än efter 2,5 delar vatten, tycker det tyder på mycket alkohol och lite anis (som står för de mesta av de eteriska oljorna som bildar louchen).

 

Doft: Här va det spritpenna igen, iaf ur flaskan. Efter att jag hält upp absinten är den mer agreeable och bjuder på en blommig, len och söt doft, inte helt olik Mata Hari (med lite spritpenna). Efter att den har fått sig lite vatten blev smörblomman kvar men även lite mentol, återigen lik Mata Hari. Tråkigt nog är doften rätt mycket svagare efter allt vatten.

 

Smak: Precis som doften antydde så har den blivit övervattnad, det är inte alla absinter som klarar 5 delar vatten är jag rädd. Smaken är inte söt, inte besk. I början känner jag smörblommorna från doften men sen försvinner all smak tvärt, som om någon har huggit av den. Till skillnad från de flesta absinter som lämnar en tydlig eftersmak på tungan ett redigt tag efter man druckit färdigt så lämnar den här... just ingenting really. Kanske fick jag bara halva smaken med i min flaska och den andra halvan finns kvar på destilleriet >.<

 

Sammanfattning: Nja, det här blev väl inte riktigt lika lyckat som jag hoppats. En svag doft, klen louche och "halv smak". I declare måndagsexemplar! Tyskland och Eichelberger fick oss inte direkt att tappa hakan, och det hade jag kanske inte förväntat mig, men jag kan inte minnas att deras övriga absinter hade de här bristerna. Well, they will have the chance to redeem themselves next week, but today they get no more than a 2 out of 5.

 

Kommentera här: