Abisinthe 45

Source: absinthes.com
Source: absinthes.com
 
 
 
Jag måste säga att efter Abisinthe 72 och Abisinthe 72 Amer är inte förhoppningarna för 45:an jättehöga. Liksom de redan nämnda kusinerna så kommer den här absinten i 2 olika flaskor, en i brunt glas på 0,7 liter och en i klart glas på 0,2 liter (båda kan ses här ovan). Med tanke på vad jag tyckte om de tidigare 72:orna så höll jag mig till den lilla flaskan även här. Lets get this over with.
 

Lagrad: Nej
Destilleri: Lemercier
Alkoholhalt: 45%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: Den har en svag gröngul färg, troligen mer av en verte än en amber. En riktigt tunn louch här som först visar sig som tjocka oilstreaks men efter lite drygt en del vatten har lagt sig till rätta i hela glaset.

 

Doft: Den luktar fakriskt mest när man sniffar på flaskan, anis, malört och alkohol. Efter den blivit upphäld känner jag fortfarande anis, något lite fruktigt och... gummidäck? Efter vattnet så känner jag bara bara anisen och doften är svag redan efter 3 delar vatten.

 

Smak: Den här smakar rejält övervattnad, smaklös, visst finns lite anis men det mesta jag känner är sockret.

 

Sammanfattning: Det blev väl ungefär som jag tänkte, absinten känns klen (doft, färg och louche) och den väldigt svaga färgen får den att se ut som en dåligt filtrerad blanche (även fast man inte filtrerar absint). Det var den sista av Lemercier-destilleriets Abisinthe-serie och jag kommer inte sakna den. Eftersom den inte var äcklig får den 1,5 i betyg.

 

Kommentera här: