Absinthe Mata Hari

Source: alandia.de 
 
 
Ibland när man är utomlands går man in på en spritbutik och ställer sig vid absinthyllan för att kika. Du har redan köpt 5 absinter men tänker att den allt mer sinande semesterkassan kanske tål en flaska till. En annan man med stort skägg och en ännu större mage kommer och ställer sig vid samma hylla och börjar snart prata med dig. Han menar att många absinter kan vara ganska snarlika och smakar mest anis, sedan plockar hen ner en liten flaska från hyllan och ger den till dig. "Den här är en av mina favoriter och smakar väldigt olikt de flesta andra absinter. Jag ser alltid till att ha en flaska hemma." Du som är nästan helt oerfaren av absint har speciellt fallit för anissmaken men låtsas ändå hålla med den skäggiga mannen. Du överväger snabbt att köpa en Duplais Verte istället men tar sedan ändå modet till dig och köper den lilla flaskan som den stora, skäggiga mannen har tipsat om. Och nog var den speciell alltid.
 
Mig veterligen den första australiensiska absinten jag smakat. Spanjorerna var ju en besvikelse med sin Lasala så vi får se om Australienarna kan bättre. ALANDIA skriver att den ger en stark absinteffekt men sen fortsätter de med att den går bra att blanda med Cola eller Red Bull så jag vet inte jag. Den är producerad helt utan anis (O.o) vilket är rätt speciellt, definitivt något att testa för de som lessnat på lakritssmaken.
 
Namnet Mata Hari kommer från en hålländsk kvinna: Margaretha Geertrida Zelle MacLeod, som under tidigt 1900-tal flyttade till Paris. Där arbetade hon som en "exotic dancer" med artistnamnet Mata Hari. När första världskriget kom var Hålland neutralt och Mata Hari kunde ta sig över landsgränserna som hon ville. Hon anklagades, dömdes och avrättades senare för att vara en tysk spion vars arbete ska ha kostat minst 50 000 soldater livet.
 
Lagrad: Nej
Destilleri: Fischer Spirits
Alkoholhalt: 60%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Fake
Land: Österrike
 

Färg och Louche: Naturligt färgad verte med blek, matt färg. Louchen är tunn men otroligt tjock på något sätt och det ser nästan lite ut som att det bildas en lättflytande gelé i botten av glaset när vattnet tillsätts. Louchen har fyllt hela glaset efter ca en del vatten.

 

Doft: Otroligt härlig doft! Luktar väldigt lika vare sig det är ur flaskan, ur glaset eller då det späts med vatten: Mentol och smörblomma! Mentolen var ju förståss inte nödvändig men den blommiga och söta doften av smörblomma är fantastisk! Jag skulle kunna sitta och lukta på den här en hel dag!

 

Smak: Det första jag känner är mentolen men sen kommer en påtaglig smak av mollipect vilket är jätteäckligt! Den smakar faktiskt väldigt mycket medicin och eftersom den och doften båda har mentol som gemensam nämnare så blir inte doften lika njutbar efter att jag smakat på den. Den är len, har mycket smak och smakar väldigt lite alkohol men den smakar inte absint, nej inte ens gott.

 

Sammanfattning: Jag har inget emot att man hyllar folk genom att uppkalla saker efter dem men att döpa en absint efter en tysk spion känns lite märkligt. Kanske valde man mer att uppmärksamma hennes roll som en omtyckt exotisk dansare istället. Den ska enligt ALANDIA smaka lite som viol luktar, men samtidigt juligt (typ kanel). Kan inte hålla med om detta över huvud taget är jag rädd. Jag vill ge den en 1:a men den otroliga doften tar den faktiskt hela vägen upp till en 2:a!

 

Kommentera här: