Absinthe Mansinthe

Source: alandia.de
 
 
 

En absint som inte är en hyllning till, utan skapad av, Marilyn Manson! Manson och Matter Spirits påbörjade sammarbetet 2005 men Mr. Manson är kräsen när det kommer till absint så den blev inte färdig för än 2 år senare, först då var den som han ville ha den och internationella finsmakere håller med. Den släpptes i samband med en utställning av hans tavlor i Köln. På etiketten ser vi ett av Mansons egna verk: "When I Grow Old" som troligen är en av hans målingar som jag tycker bäst om! Det sägs att den är målad med vattenfärg och absint!

 

Innehåller väldigt lite anis vilket vanligtvis inte brukar vara så poppulärt hos mig. Den produceras i Schweiz av Matter Spirits och har en alkoholhalt på 66,6%. Eftersom Mr. Manson är en känd satanist kan jag tänka mig att alkoholhalten inte blev till slumpmässigt.

 

Lagrad: Nej
DestilleriMatter-Luginbühl
Alkoholhalt: 66,6%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: En naturligt färgad verte. Färgen blek men har en väldigt fin nyans, louchen är tunn men jag får många mysika oil streeks. Louchen är full efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Ur flaskan känner jag märkligt nog lakritsfudge (inte anis-lakrits) och lite pepparkaka. När den har lagt sig till rätta i glaset känner jag istället en söt och kryddig lukt, fänkål, pepparstyrka och mycket örter. Örterna och fänkålen håller sig kvar efter att vattnet tillsatts och då kommer även något som påminner om jord och mossa.

 

Smak: Ska jag vara ärlig har jag ingen aning om vad den smakar men den får mig att tänka på multnande löv, mossa, nästan mögel och lite spritpenna. Det smakar inte alla de här grejerna men det får mig att tänka på dem vilket för mig är väldigt behagligt och angenämnt. Det är som att man har tagit känslan från etiketten och stoppat den i flaskan. En väldigt len mouthfeel, len men inte fet.

 

Sammanfattning: Den första absinten jag någonsin köpte, och i början tyckte jag den smakade väldigt illa (då ville jag att allt skulle smaka anis). Jag kunde verkligen känna hur jag (om jag skulle fortsätta dricka Mansinthe) skulle förvanlas till figuren på etiketten! Men med tiden har jag börjat gilla den mer och mer och nu är den (tillsammans med Görn Opal och Strong 68) en av mina absoluta favoriter. Men tack vare den speciella smaken så är det inte en absint jag vill dricka ofta, den ska avnjutas vid speciella tillfällen under en viss sinnesstämning och är då exeptionell! Jag har en flaska från 2015 som jag tänkt spara och öppna lagom till pensionen i hopp om att den ska ha "mognat" ordentligt och vara ännu mer exeptionell än den jag dricker idag. Helt klart en 5:a!

 

Kommentera här: