Absinthe La Valdetra Verte

Source: absinthes.com
Source: absinthes.com

 
 
 
Idag har vi ytterligare en absint från destilleriet som gav oss Absinth´ Love 69La Ptite och  Blanche Neige  Hittills har jag bara smakat deras blanches så nu är det väl kanske dags att ge sig på en verte.
 
Liksom resten av destilleriets absinter kommer La Valdetra i en enkel flaska i genomskinligt glas, ett dåligt val i det här fallet eftersom klorofyllet i naturligt färgade vertes bör skyddas från soljuset. Flaskan har också en skruvkork i plast, något som inte är direkt dåligt på något sätt men det tar från upplevelsen jämfört med flaskor som använder naturlig (eller till och med fake) kork. Även denna (liksom Absinthe la Ptite) har fått en ny etikett (bild nr. 2 här ovan), och även denna är en massiv förbättring från den första enligt mig.

 

Lagrad: Nej
DestilleriGaudentia Persoz
Alkoholhalt: 65%
KatergoriVerte 
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: Färgen är visserligen naturlig, men den har ganska mycket gula nyanser (i min flaska åtminståne), lite som urin efter några gröna öl på St: Patrics Day. Louchen är på sin höjd medelmåttig med oil-streaks och efter ca 2 delar vatten blir den bara svagare. Gaudentia Persoz tycker att anisen är viktig i absinten, vilket gjorde att jag förväntat mig mycket anis här men då borde vi fått en tjockare louche också. Kanske vi inte kan förvänta oss så mycke anis i smaken heller då.

 

Doft: Hmm, en klen doft av klor, alkohol, bäska och en liten nypa fänkål. När jag skvätter i lite vatten blir doften faktiskt starkare (den blir sötare och visst har vi lite malört också) men när alla 5 delar vatten är i så känner jag faktiskt ingenting. Jag vet inte om det är bra eller dåligt O.o Klent intryck ivf.

 

Smak: Den här var övervattnad, eller låter "mycket mild" bättre? Konstigt nog är den väldigt len i munnen men sträv när jag sväljer. Lite svårt att känna smaken tydligt men vi har nog lite av hela trion här, tydligast är fänkålen och en bäsk mollipectsmak. 

 

Sammanfattning: Än så länge har Gaudentia Persoz inte vunnit många poäng hos mig. I det här fallet har vi en övervattnad absint med (lets be honest) rätt otrevlig doft som så småning om försvinner helt. Vidare är louchen klen och smaken är okomplex. Enligt hemsidan ska den ha en kraftfull och välbalanserad smak och en tjock louche, I call bullshit on that one. Betyget blir bara en och en halv grön feé.

 
 

Kommentera här: