Absinth' Love 69

Source: Absinthes.com 



Jag ska erkänna att jag köpte den här för namnet och etiketten (kolla på i:et i Absinth), förväntade mig inte mycket från den. Det roliga var att det här på sätt och vis var en av de intressantaste absinterna jag smakat hittills.
 
Absinten är gjord av Gaudentia Persoz men jag hittade inte så mycket användbar information om den på deras hemsida. Jag tror dock inte att de har använt sig av esenser i framställningen för enligt absinthes.com så är den tillverkad genom destillering och eftersom den inte genomgått någon färgningsprocess tänker jag tolka det som att det här är en äkta absint.
 
 

Lagrad: Nej
DestilleriGaudentia Persoz
Alkoholhalt: 69%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Doft: När jag luktade ur flaskan ryggade jag faktiskt tillbaka, lukten var motbjudande och jag trode nästan att den hade blivit dålig på något sätt! Den luktade fruktansvärt surt, nästan ättiksliknande men med, om man inbillade sig lite, en svag hint av kola. Jag tänkte att den kanske skulle förändras när den hälts upp i glaset men doften var precis likadan där. Doften förde tankarna lite till vad som kommer ut ur i:et på etiketten. Minns att det här (förutom den icke existerande färgen) var mitt första intryck av absinten, ingen bra start vill jag lova. När vatten tillsattes utvecklades (förutom den fina louchen) även starkare nyanser av kolan som jag kunde känna en hint av från början och den sura doften mattades ut lite, även om den inte försvann.

 

Smak: En mycket gräddig absint med smak av vit choklad och en mild alkoholsmak. För någon som tänkte sig att få smaka något mycket likt ättika var detta en väldig överraskning och en otrolig vändning vändning i min inställning.

 

Sammanfattning: Om jag inte tillrett den själv hade jag inte gissat att det var absint jag drack, den kändes tjockare och fetare än någon annan absint jag druckit och det fanns inte mycket av den traditionella absintsmaken. Jätteintressant att intrycket kan göra en sån helomvändning. Jag skulle dock gärna vilja veta vad som ger den den gräddiga smaken och den fruktansvärda lukten! Tyvärr väger det negativa över det positiva, och det har vi inte minst lukten att tacka för. Jag ger den knappa 2,5 i betyg.

 

Kommentera här: