Absinthe Blanche Neige

Source: absinthes.com
 
 
 
Det här är en av absinthes.com´s egna absinter som produceras för dem av Gaudentia Persoz. De säger att de valt Gaudentia Persoz för att de tycker att de är de främsta av destillerier när det kommer till absint, men jag tror att det har lite att göra med att receptet är baserat på ett av familjen Persoz´s egna familjerecept. Det som gör att den här absinten sticker ut lite är att den inehåller génépi, en för mig tidigare helt okänd växt och jag har inte hört att något annat destilleri använder sig av den växten (men det är ju sällan destillerierna skyltar med alla ingredienser de använder sig av). Om jag inte har fattat fel så är génépi en del av Artemisia-släcktet vilket gör den släckt med malörten. Man använder génépi i andra spriter ochså, bland annat en likör som bär samma namn som växten.
 
Jag är betydligt mer nöjd med flaskan här jämfört med vad Gaudentia Persoz brukar använda sig av. Här har vi en kort och knubbig flaska i frostat glas och med en snöflinga som fokus. Tittar man lite närmare så ser man att snöflingan består av olika växtdelar vilket gör det lite mer passande. Flaskan är sedan försluten med en naturell kork. Här har vi någon som tänkt lite på precentationen av sin produkt, det uppskattas av mig.

 

Lagrad: Nej
DestilleriGaudentia Persoz (åt absinthes.com)
Alkoholhalt: 53%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: Som de flesta vita absinter jag provat får den en riktigt tjock louche, och fort, den är full efter endast 1,5 delar vatten. Det tyder vanligen på mycket anis (eftersom anisen inehåller mest eteriska oljor) men det brukar aldeles för sällan märkas i smaken tycker jag.

 

Doft: Vid första sniffet har vi en vanlig schweizisk bleue på gång igen, den är gräddig, lite sur och har hintar av kola. Men ur flaska nkänner jag även lite honung och när den har fått lite vatten i sig får jag fram både mint och lite anis och fänkål (även om de är rysligt diskreta). Doften blir riktigt len och kolan kikar fram lite mer också.

 

Smak: Det första jag känner är tvål vilket är lite tråkigt (fast ändå bättre än en typisk bleue). Karamellkungens snökulor följer på det och sen en gräddig smak och en baby-butt-smooth textur. Det finns riktigt bra med smak här, vattnet har inte tystat ner något här, no sir. Ändå är den väldigt lättdrucken och gör sig bra med allt sockret jag haft i. 

 

Sammanfattning: Kan lätt misstas för en typisk schweizisk bleue men är man lite uppmärksam så blir man positivt överaskad. Det var inga problem att skölja ner den inte och jag kan tänka mig att den gör sig bra i fudge (det är den absinthes.com har använt i sin fudge). Både när jag smakar och luktar på den får jag lust att skriva "is" i anteckningarna. Is luktar visserligen inget men doften är väldigt frisk och smaken var väldigt passande när absinten var iskall. Vanligtvis kan smakerna framträda bättre i rumstemperatur men den här vill jag dricka kall och det gör den även mer lättdrucken. Jag köpte den i provsmakningsflaska på 5 cl och lär nog inte köpa någon mer efter det, men den kommer inte stå bortglömd längst bak i vitrinskåpet som så många andra vita absinter. It will not get many applause but a tip of the hat and 3 green fairies. Good enough.

 
 

Kommentarer:

1 Seth P:

skriven

Mmmmmm. Godis på flaska. Rekommenderas (när det gäller ofärgad absint). Väldigt lik Vit Opal tycker jag.

Kommentera här: