Absinthe la Ptite

 
Source: absinthes.com
Source: absinthes.com
 
 
 
Ibland undrar man hur mycket absint Val-de-Travers spottar ut egentligen. Tråkigt nog är de flesta blanches/bleues och den här är inget undantag. Om mina franskakunskaper är något att ha så betyder namnet ungefär "Den Lilla Absinten".
 
La Ptite kommer från skaparna av Absinth´ Love 69, en absint jag alltid kommer minnas som den första klassiska schweiziska blå jag smakade. Receptet är baserat på ett recept från 1898 men har förfinats efter detta. Det är baserat på 12 plantor som alla växer i Val-de-Travers.
 
Jag tänkte säga att flaskan inte är speciellt tilltalande men inser att det är nästan samma flaska som Svensk Absint buteljerar sina absinter i. Kanske har det med etiketten att göra, kanske låter jag mitt tycke för absinten spilla över på bedömningen av flaskan. Jag vet inte, men den ser på något sätt tråkig ut och den breda skruvkorken i plast gör inte intrycket bättre. Etiketten har fått sig en uppgradering sen man började sälja den, idag används den andra av bilderna ni ser här över och jag tycker att det är en STOR förbättring mot den första versionen, det gör att hela flaskan blir snyggare.

 

Lagrad: Nej
DestilleriGaudentia Persoz
Alkoholhalt: 53%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: En blanche med en medelmåttig louche som inte kräver mer än en ynka del vatten innan den är på sin topp.

 

Doft: Här är det typisk schweizisk bleue hela vägen från flaska till louche, även om det sura gjorde sig mest påmind ur glaset innan vattnet tillsatts.

 

Smak: Övervattnad, gräddig, sur, socker: en typisk le bleue.

 

Sammanfattning: En platt absint som inte lyckas sticka ut från den stora mängden bleues som finns. Namnet passar den. Jag hittar ingen intressant historia runt den och den väldigt medelmåttiga louchen var dess starkaste kvalité. Betyget hamnar på en ensam grön fé.

 

Kommentera här: