Absinthe Époque

 
Source: alandia.de
 
 
 
Namnet Époque syftar såklart på "La Belle Époque", Den Vackra Eran. Jag vet inte om den har några kopplingar till la belle époque, kanske tyckte man bara att det var ett fint namn? Receptet innefattar 12 olika örter, bland annat kalmus som vi tidigare har hittat i Gustave (en mycket god absint!). Det bådar gott, dessutom ska den innehålla vanilj vilket kan ge en len och mild smak tror jag.
 
Flaskan (liksom med Maison) är långsmal i brunt glas, den tvådelade etiketten med sina snirkliga detaljer och guldfärg samt vinkorken som är förseglad med blodrött vax gör att absinten, tillsammans med namnet, ger ett väldigt lyxigt intryck! Även denna är producerad av Eichelberger-destilleriet och där vet vi av tidigare erfarenhet att även skit (om man får vara så krass) kan förpackas i lyxförpackningar.

 

Lagrad: Nej
Destilleri: Eichelberger
Alkoholhalt: 70%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland

 

Färg och Louche: Här har vi en väldigt fin, guldgrön färg, I like it! Louchen är dock rätt svag och når toppen efter ganska precis 2 delar vatten.

 

Doft: Oy vey, här luktar det tapetklister! XD Ganska likt Eichelbergers övriga absinter tycker jag, men doften är inte så väldigt tydlig. Efter att den fått blanda sig med vattnet luktar det mer spritpenna än tapetklister! >.<

 

Smak: Den har hyffsat mycket smak, men smaken är klasisk grön Eichelberger, Limiteé eller Verte. Kanske säger inte det dig så mycket, men om du har smakat någon av dem så tror jag att du kanske vet vad jag menar. Tror ändå att den hade gjort sig bättre med lite mindre vatten, så givetvis tar vi ett till glas och med 3 delar vatten blev den betydligt bättre.

 

Sammanfattning: Ingen jättehöjdare idag heller (var tog vaniljen vägen?), skulle inte rekomendera den och tycker inte att den var riktigt värd pengarna man fick hosta upp för att komma över en flaska, men det är såklart bara min uppfattning. Nog för att den blev bättre med mindre vatten men ändå inte SÅ bra, ett tråkigt avslut till en verte-trio som jag sucktat efter i dryga 2 år. Ändå är den bättre än Maison, skulle säga att den är värd 2,5 ivf.

 

Kommentera här: