Absinthe Eichelberger 68 Limitee

Source: alandia.de 
 
 
Enligt den informationen jag hittade så gjordes endast 60 flaskor vilket gör den till en sann limited edition. Jag ifrågasätter det här lite eftersom jag ser att man fortfarande kan köpa dem, 60 flaskor borde gå åt rätt fort. Dock har jag ett handskrivet nummer på min flaska så den är nog ändå en limited edition. Den var ivf så populär att Eichelberger-destilleriet valde att basera alla (?) sina andra absinter på det här receptet (kanske valde man även att göra en batch till?). Dock efter att ha smakat Eichelberger 58 Blanche så hoppas jag verkligen att de inte är alldeles för lika varandra!
 
En fruktansvärt tjusig flaska det här, lång och smal med en förslutning av naturlig kork. Vacker ettikett har den också, ger en intrycket av en riktig kvalitetsprodukt. Inte nog med att absinten är 100% äkta (destillerad utan konserveringsmedel, konstgjorda smakämnen eller färgämnen), den är dessutom certifierad som en ekologisk produkt.
 
Lagrad: Nej
DestilleriEichelberger
Alkoholhalt: 68%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland
 

Färg och Louche: En naturlig, svag, gulgrön färg, rätt trevlig! Får en medeltjock louche som är full först efter dryga 2 delar vatten.

 

Doft: Direkt ur flaskan känner jag en otroligt behaglig parfym av smörblommor och kanel, den följer med till glaset men då blir också alkoholen starkare. Efter vattnet känner jag något som är väldigt likt sprite (citron och lime då) men doften har blivit mycket svag. 

 

Smak: Från början fanns en tydlig och rivande alkoholsmak men nu när den fått stå till sig något år har den blivit väldigt len istället. Jag känner lite av de blommiga nyanserna men inte mycket och det hela domineras av den tvåliga malörten. Själva kroppen (om man nu kan säga så) har en väldigt tam smak och det bäska avslutet är nästan mer utstickande. Den ger en tydlig eftersmak som sitter kvar ett tag på tungan.

 

Sammanfattning: En mycket trevlig doft! Jag älskade doften av smörblomma men tyvärr var inte smaken lika angenäm, lite som med Mata Hari och Fleur d´Absinthe. Jag var osäker på om den förtjänar 2,5 eller 3, men i slutändan landade den på 2,5.

 
 

Kommentera här: