Absinthe Eichelberger 78 Verte

Source: alandia.de 
 
 
Idag hugger vi tag i nästa flaska i raden från Eichelberger, även denna är baserad på Eichelberger 68 Limitee. En riktigt spännande absint, den är nämligen gjord på 26 olika örter! Det ska ge den en väldigt komplex smak, jag hoppas att det inte bara blir en enda soppa. Sometimes less is more.
 
En fruktansvärt tjusig flaska det här, lång och smal med en förslutning av naturlig kork. Vacker ettikett har den också, ger en intrycket av en riktig kvalitetsprodukt. Inte nog med att absinten är 100% äkta (destillerad utan konserveringsmedel, konstgjorda smakämnen eller färgämnen), den är dessutom certifierad som en ekologisk produkt.
 
Lagrad: Nej
DestilleriEichelberger
Alkoholhalt: 78%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland
 

Färg och Louche: En naturligt färgad verte med lite gula nyanser i det gröna. När vattnet tillsätts ser jag bara oil streeks och efter en del vatten syns inte skymten av någon louche! När ytterligare en del vatten har absinten fått en mycket tunn louche och den är full. Mycket besviken på louchen :(

 

Doft: Ur flaskan känner jag coca cola och brunt socker, lite som från en fatlagrad absint. Efter att jag hält upp absinten smakar den mer som kolaflaskorna från Malaco, och som förväntat har alkoholen blivit tydligare. När den får några delar vatten i sig har vi kvar kolan men lite kåda kryper fram också och håller sig kvar till slutet. Doftmässigt sätt var det här verkligen nice!

 

Smak: Väldigt mycket smak på den här fasst än så mycket vatten tillsatts. Tyvärr är alkoholsmaken lite svår att komma ifrån (den är ju trots allt på 78%) och jag känner tydligt den tvåliga smaken av malört. Dessutom var den rätt bitter trots allt socker. Kolan finns med på ett hörn men är inte lika framträdande som jag önskat.

 

Sammanfattning: Som sagt är jag väldigt besviken på den tunna louchen! Det märkliga är att i ALANDIAS beskrivning står det att den har en mycket tjock louche och det var faktiskt det (samt att den var gjord på så många olika örter) som gjorde att jag köpte den till att börja med. Kanske fick jag ett måndagsexemplar. Doftmässigt å andra sidan gjorde den väldigt bra ifrån sig och det blir solklara plusspoäng! Synd att inte smaken matchade doften bara. Är lite osäker på vad jag vill ge den för betyg men det blir nog 2,5 av 5, kanske är den värd en 3:a. 

 
 
 

Kommentera här: