Absinthe Pigalle

Source: alandia.de
 
 
 
Tyvärr är jag tveksam på om det här kan vara en bra absint. Enligt ALANDIAs hemsida ska den vara naturligt färgad men den kommer i en genomskinlig flaska med skruvkork och ALANDIA har haft fel förut. Kvantitet kontra pris talar inte heller för hög kvalité, du får 0,7 liter för ynka 330 kr, men det är våra kära Matter Spirits som har tillverkat den (på uppdrag av Lion Spirits) så då MÅSTE man ju prova! Skulle den vara skit så har jag ivf inte lagt ut alldeles för mycket pengar.
 
Större delen (två tredjedelar) är masererad och resten är destillerat. Målet här var lite att göra den bästa produkten i en skitkategori, de menade att de massererade absinterna som finns är så dåliga att de ville visa hur även en crapy produkt ska göras. The best in a pile of shit so to speak. Ska man tro beskrivningen så har de lyckats, man föredrar Pigalle framför andra massererade absinter, men jag skulle vilja säga att det är lite fusk eftersom man ändå har destillerat 1/3 av produkten. Matter Spirits gör så mycket bra absint och borde inte ha tagit på sig det här uppdraget för att någon annan ville göra den bästa produkten i en dålig kategori. Pigalle finns inte kvar på destilleriets hemsida så det kanske kan tänkas att de slutat producera den nu.
 
Lagrad: Nej
DestilleriMatter Spirits
Alkoholhalt: 70%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Fake
Land: Schweiz
 

Färg och Louche: En riktigt fin färg, har den där fina olivgröna färgen som rentav ser naturlig ut och skär sig bra mot de stark, klara färgerna på etiketten. Den för tankarna till Mr. Jekyll Absinthe, men DEN var INTE naturligt färgad! Louchen imponerade inte stort, en medelmåttig dimma som är full efter ca 2 delar vatten.

 

Doft: Ur flaskan känner jag en mysig, herbal doft av anis och fänkål med väldigt lite alkohol men som med de flesta andra absinter så blir alkoholen mycket tydligare när jag hält upp den i glaset. Doften försvinner fort när vattnet tillsätts, redan efter 3 delar vatten är den svår att känna och efter de 5 delarna är den nästan obefintlig. Den förändras dock, går lite åt klorinhållet och brunt socker. Klorin är ALDRIG nice, och absolut inte i något man ska dricka, men doften är så svag så vad vet jag?

 

Smak: Jag känner anis, som Kungen av Danmark, och precis som färgen så påminner den här smaken rätt mycket om Mr. Jekyll Absinthe (tyvärr känns smaken fake och ger inte intrycket av någon kvalitetsprodukt). Men mest framträdande av allt är en OTROLIG beska som kommer väldigt tidigt och den hänger kvar långt efter att jag svalt absinten. Det här var verkligen inget om gick hem hos mig, jag tillsätter mer socker men det gör ingen skillnad. Jag sköljer ur munnen med lite Absinthe Illusion som jag resenserade förra veckan och när jag sedan tar en ny klunk Pigalle så smakar den uteslutande mörk choklad och beskan har lagt sig något. Har inte varit så här förvirrad sedan jag testade Absinthe Roquette.

 

Sammanfattning: Å herre gud, vad ska man säga om den här absinten? Jag håller inte med om att det här är den bästa absinten i fakesint-kategorin så enligt mig har man misslyckats med sitt syfte. Förhoppningarna kanske var lite orimligt höga och jag kanske borde sätta Matter Spirits på en lägre pidestal än jag gjort hittills. Den bästa kvaliten blev nog färgen är jag rädd, och doften när den fortfarande fanns i flaskan. Känner inte att jag kan rekommendera den här absinten och det kommer dröja ett bra tag innan den här flaskan är uppdrucken. Betyget landar på en 2:a.

 

Kommentera här: