Absinthe Roquette 1797

Source: Absinthes.com
 
 
 
Ytterligare en absint baserad på ett recept från sent 1700-tal (som Gustave som jag recenserade igår) då absint fortfarande dracks som en typ av medicin mer än en aperitif. Jag vet inte hur man kom över receptet men det är handskrivet och ingredienserna måttas i hinkar och nävar vilket gör det långt ifrån exakt. Om jag har förstått det rätt så har man tillsatt brandy till absinten men är inte 100% säker. Även denna (som Gustave) har några mer ovanliga ingredienser men det är inget som herr Emile behagar avslöja för oss. Det är alltså Emile Pernot som producerar absinten men han gör det på uppdrag av 2 absintälskare och absintexperter: David Nathan och Peter Schaf. De har planer på att göra fler "Roquetter" baserade på andra recept: Roquette 1731 och 1804 Med recept från respektive årtal.
 
1797 i namnet är såklart årtalet receptet är ifrån, Roquette är namnet på doktor Ordinaires häst (doktor Ordinaire sägs av vissa vara absintens skapare, andra säger att det var "Moder Henriod"). Varför man vill döpa en absint efter en häst har jag svårt att tänka mig.
 
Enligt recentioner som jag läst så ska det här vara en väldigt speciell absint som kanske inte lämpar sig för nybörjare. En komplex absint som inte liknar någon annan och är lite av en aquired taste, jag ser verkligen fram emot att prova den! Det sägs även att det under 2015 producerades en väldigt dålig batch av denna som i stort sett smakar rengöringsmedel, vänner som har varsin flaska har träffats och smakat varandras flaskor och skillnaden ska tydligen ha varit som natt och dag. Jag hoppas verkligen inte att jag fått en flaska från den här batchen, då kommer jag bli ledsen.
 
Etiketten har en mysig vintage look som jag misstänker är inspirerad av, eller tagen rakt av från en vintage absint, som Gustave. Flaskan är kort och knubbig med lång hals och är tillverkad i grönt glas vilket vidare bidrar till vintagelooken och som pricken över i:et har vi förseglingen med rött vax (precis som Gustave). Det här är en mysfaktor som heter duga! Trots sina likheter med Gustave så är det inte samma tillverkare, Gustave tillverkas av Paul Devoille medan den här är producerad av Emile Pernot. Likheterna är slående men Gustave bär inte "halsbandet" som Emile Pernot´s Roquette och Sauvage gör.
 
Lagrad: Nej
DestilleriEmile Pernot
Alkoholhalt: 75%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike
 

Färg och Louche: Roquette bjuder på en fyllig, gulgrön färg som (liksom Gustave) jag inte är helt bekväm med att placera i amberkategorin. En skaplig louche som är full efter ca 2 delar vatten.

 

Doft: Ok, den börjar starkt med dofter av russin, rom och brunt socker ur flaskan. Jag hade även skrivit "Golor" i mina anteckningar men har ingen aning om vad det betyder O.o Efter att ha hält upp Roquette sörsvann dock de mysiga dofterna och ersattes av något... annat. Lim? Lite surt är det ivf och inte helt angenämt, no sir. Efter att ha tillsatt vattnet känner jag snarare... besk gurka? I´m confused.

 

Smak: Holly, fucking, gumflapping, pimpelpopping, brandygurgling raggamuffin in a basket!!! De skojade inte när de sa att det här var en väldigt speciell smak! Det var lite som att dricka Cola när man förväntat sig mjölk, verkligen inte vad jag hade väntat mig av en absint. Jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska beskriva smaken, jag smakade den vid 2 olika tillfällen men kan inte urskilja något jag känner ingen! O.o

 

Sammanfattning: Den här absinten var helt schizofren i doften, snacka om att byta karaktär! Tror dock inte att jag fått en av de dåliga batcherna jag blivit varnad för. Ändå lär jag nog testa de senare varianterna om/när de kommer. Jag bjöd en vän på den och han var snäll nog att dela med sig av sina smakupplevelser: I doften kände han linolja, terpentin och vit rom. I smaken avslagen öl (på ett bra sätt), violgodis och tydligen en deoderant som heter "Brut". Han sa också att som drinK skulle han gett den betyg 7/10 men som absint 5/10 istället. Jag vet inte om det övertygade någon där ute att testa den? Jag tycker ivf att det är kul att test absinter som sticker ut från mängden och Roquette levererade verkligen på den punkten! Jag har druckit den ett par gånger till sedan jag provsmakade den första gången och jag tycker den förtjänar ett anorlunda betyg varje gång, egentligen vill jag göra som brorsan och skapa en WTF-kategori bara för den här absinten (skulle någon vara intresserad av whiskey så har han en blogg som ni hittar här). Den har pendlat mellan 1,5 och 3, jag tror den får sluta på 2,5 men då tjänar den 0,5 poäng på sin fina flaska.

 
 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Inledningsvis vill jag tacka Feddooh för smakprovet!

Jag önskar verkligen att jag kunde skiva en intressant och utförlig recension om denna omtalade absint, men det finns, tyvärr, inte så mycket att säga om saken.

Färg och louche: Här är allt i sin ordning - färgen är en trevlig nyans av ljusgrön med lite amber. Louchen är lite vek, men jag har sett värre.

Doft: Jag har inget särskilt att säga om doften. Det luktar helt enkelt absint. Kanske att malörtsdoften är starkare än vad det brukar vara.

Smak:” Är det allt?” – var min första tanke. Är det så den här omtalade absinten smakar? Var är den där märkliga, udda smaken som alla skriver om? Var är den där komplexiteten som nämns i många recensioner? Den smakar ju som en helt vanlig tråkabsint! Inga spännande nyanser, ingen finess, ingen ”WOW”-faktor! (snarare en WTF-faktor).

Det enda jag kan urskilja är att malörtssmaken är lite väl stark, men inte så att det känns extremt eller märkvärdigt. Kanske att den väcker lite svaga associationer med en holländsk absint som heter Helfrich Verte (vet ej om den säljs längre).

Mer har jag inte att säga, tyvärr. Det som verkligen förvånar mig är priset för ”Raketen” – 60 euro för en flaska medioker tråkabsint!

Nej, tack.

Tre feer från mig.

Kommentera här: