Absinthe Illusion

 
Source: alandia.de
 
 
 
Jag ska erkänna direkt att jag inte köpte den här för att jag tror att det är en suverän absint. Jag köpte den för att den har snygg flaska, VÄLDIGT snygg etikett samt det faktum att den inte har funnits tillgänglig under de åren jag har druckit absint (slutade tillverkas 2010). Till råga på allt så kostar den hela 900 kr för en halvliter, ett pris som enligt mig endast de bästa absinterna kan komma undan med, och den här är gjord på koncentrat, essenser och konstgjorda färgämnen! Den har fått usla recentioner men det är kul att kunna få tag på en absint som inte funnits tillgänglig på 7 år, och har jag tur så kanske jag gillar den. Det är ALANDIA själva som har producerat den, nu lyckades de komma över en enskiljd flaska och den lyckades jag lägga vantarna på. Lite glad för detta även om förhoppningarna är låga.
 
Lagrad: Nej
Destilleri: ?
Alkoholhalt: 65%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Fake
Land: ?
 

Färg och Louche: Som sagt är det konstgjorda färgämnen i den här och det syns verkligen. Färgen för tankarna till den på sega råttor eller gröna grodor, ser liksom giftig ut. Färgen är missrepresenterad på bilden från ALANDIA här ovan, ta en titt på färgen på etiketten brevid istället så får du en mer rättvis uppfattning om den egentliga färgen. Tråkigt nog har den även en svag louche: inte så mycket böljande dimmor där sjöfarare går på grund eller linsen hos 98-åriga Britt-Louise med gråstarr, mer den smoggfylda luften över Prag en tidig septembermorgon. Den är full efter ca 1,5 delar vatten.

 

Doft: Här blev jag positivt överaskad. Det finns tydlig kåda och barrträd, något jag bara hittat hos ett fåtal absinter hittills. Det är tydligast direkt ur flaskan, den finns kvar efter att jag hällt upp absinten men då blir alkoholen betydligt tydligare också. Jag får inga stora förändringar när vattnet tillsatts, något jag kommit att förvänta mig av fakesinter. Doften blir svagare men om jag luktar riktigt noga känner jag något nytt, citrus kanske?

 

Smak: Ska jag kalla det för något fräscht? Lite mentol och citrus, som rengöringsmedel nästan. Jag känner ivf nästan ingen alkohol och texturen är riktigt len!

 

Sammanfattning: Absolut inte det bästa utförandet av en absint jag testat, långt därifrån, men inte riktigt så dålig som jag hade förväntat mig. Den här smakupplevelsen kombinerat med ALANDIAs beskrivning av den hjälper inte direkt absintens rykte. Vi kan väl sammanfatta det hela som en "absint" som riktar sig mest till personer som inte kan så mycket om absint och vill testa något nytt, spännande och lite farligt. I verkligheten är det en fakesint med ganska lite att erbjuda utöver den snygga förpackningen. Ändå har jag smakat absint som smakat värre än denna så den får 2,5 av 5 i betyg.

 

Kommentera här: