Mad Distillers Absinthe (2nd edition)

 
 
 
Efter att vi gjorde mina absinter fick Magnus på Uppsala Destilleri ta del av de tips och råd som jag själv fått av Svensk Absint AB, och han tillämpade dem på sin egen absint. Nu har jag kommit över en flaska av den nya versionen och det ska bli spännande att se hur den skiljer sig från den första.

 

Lagrad: Nej
Destilleri: Uppsala Destilleri AB
Alkoholhalt: 70%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Sverige

 

Färg och Louche: En betydligt starkare färg än den förra, riktigt klargrön, men jag tycker fortfarande att den är lite i det svagaste laget. Louchen är inte heller så imponerande, tyvärr, och efter 2 delar vatten blir den bara svagare.

 

Doft: En väldigt distinkt och söt doft, dock inte speciellt absintlik. Vi har tvål, citrus och fänkål, vilket tillsammans blir lite av ett rengöringsmedel. Jag hittar vad jag känner igen som romnoter (även om jag inte är någon romkännare) men främst av allt tycker jag att jag känner grumme grönsåpa. Grumme luktar riktigt gott men det tillsammans med rengöringsmedel är inte vad jag vill ha i mitt glas. Det gör faktiskt ingen skillnad om jag luktar ur flaskan eller glaset, dofterna är väldigt lika. Efter att jag börjar droppa i lite vatten så försvinner flera nyanser och det jag slutar med är mest tvål och citrus.

 

Smak: Jag känner den tvåliga citrusen som jag känner igen från doften, och även romnoterna har följt med till smaken. Känner (nästan) ingen lakrits though, det måste vara fattigt på anis.

 

Sammanfattning: Smaken är väldigt unik, men jag hade inte gissat att det var en absint jag drack om jag fick den utan att veta vad det var. Jag vet att Magnus blev lite förtjust i korrianderfröna jag hade i min absint så det är nog de som står för citrussmaken här. Jag vet inte om han tog till sig det där rådet att öka på med anisen, för jag hittar inte mycket lakritssmak här. Sen undrar jag om han använt bassprit som är återvunnen rom, för jag tycker att jag känner det i både doft och smak. Jag är glad att jag fick chansen att smaka den här absinten, men jag tror att det kommer dröja innan jag druckit upp flaskan. Den får 2 av 5 féer, den är annorlunda från den första versionen men inte jättemycket bättre.

 

Kommentera här: