Feddooh Productions

 
 
 
 
Än så länge har jag inget eget destilleri men eftersom jag har låtit framställa flera absinter åt mig så hamnar även jag under kategorin "Destillerier", precis som Jade Liqueurs och Vert d'Absinthe. Namnet är löjligt nog namnet på mitt fantasifilmbolag från när jag var liten. Liksom Guran Entertainment, Hillbilly Studios och Finsk Mjukost AB var Feddooh Productions ett dotterbolag till Firm Buttocks Productions. Till skillnad från de här ovan nämnda producerade Feddooh Productions mestadels lektyr, men även en del film, talböcker, prosa och på senare år även fotokonst. Så nu kan jag även lägga till absint till produktionen och känna mig ännu mer som en pretentiös snobb ;)
 
 
 
Serie Rêve: Min första (och hittills ända) serie absinter som gjordes till min 30-års dag. Absinten gjordes i mycket små mängder och är därför väldigt limited editions. Namnet är lite cheesy antar jag, réve är franska för dröm, eftersom att göra en egen absint är det närmaste en dröm jag haft (I don´t demand much from life).
     Absinten destillerades av Uppsala Destilleri AB, eftersom jag inte har något eget företag (än), men jag fixade recept och ingredienser själv. Fick dessutom hjälp av min kära sambo Sandra Andersson att designa etiketterna och hennes syster, Sofia Andersson, färdigställde dem i Photoshop! Temat för etiketterna är masker med djurmotiv i en stil inspererad av maskerna som används under Carnevale di Venezia. Varje djur har även en färg knuten till dem och färgen är densamma som absintens. 
     Receptet är baserat på ett recept från 1800-talet. Hur vet jag att det verkligen är så gamalt? Det kommer ur en bok från 1889 som jag lyckats lägga vantarna på. Måste säga att receptet skiljer sig mycket från de recepten som kan hittas i exempelvis Duplais´"A Treatise on the Manufacture & Distillation of Alcoholic Liquors". T.ex är den främsta ingrediensen (både i vikt och volym) romersk malört, något som annars bara brukar användas till färgningen.
     Samtliga absinter i Réve-serien är destillerade med en fyrklöver. Jag köpte boken med receptet för att den var gamal och jag samlar lite på gamla och udda böcker. Att boken innehöll ett absintrecept upptäckte jag först senare (vilken lycka!). Dessutom hade den tidigare ägaren lagt 3 st fyrklövrar i press i den. Jag kände mig rätt lucky den dagen så det var väl klart att den lyckan skulle destilleras i flaskan också ;P 
     Den versionen jag gjorde till min 30-årsdag kunde jag plocka egen malört, romersk malört och pepparmynta till, tyvärr hann jag inte odla egen citronmeliss som annars är rätt lätt att odla själv. Jag försökte få tag på spansk anis och florentinsk fänkål men lyckades inte lägga vantarna på det till ett vettigt pris, det ska jag dock se till att få till om jag gör den igen.
     De som läst min resention av Heritage vet att jag har en stuga i Jämtland och då kändes det självklart att jag skulle använda källvatten från de jämtländska fjällen till absinten! Det är något som är specifiserat i receptet nu ;)
     Absinterna är buteljerade i en mycket fin och kurvig flaska, försluten med en fake-kork (måste tänka på miljön även om riktig kork hade känts lite lyxigare) som sedan förseglats med färggrant vax. Och som pricken över i:et har vi mitt eget sigill inprentat i vaxet. Jag tittade länge på olika flaskor och hittade flera som jag var intresserad av, men det fanns inte så många i mörkt glas som skulle vara att föredra. Det slutade med en flaska i genomskinligt glas vilket färgerna kommer att ta stryk av, men jag får faörvara dem mörkt så den står sig så länge som möjligt.
 
Absinterna i Réve-serien är följande:
 
  • Absinthe Rêve - Le Lapin Vert (limited)
  • Absinthe Rêve - La Chouette Blanche (limited)
  • Absinthe Rêve - Le Renard Roux (limited)
  • Absinthe Rêve - Le Cerf Jaune (limited)
  • Absinthe Rêve - La Méduse Bleu (limited)
  • Absinthe Rêve - Le Petit Écureuil (limited)
 
Sen gjorde jag även en 7:e absint: Rabid Dog. Den är också baserad på ett gamalt recept, men inte samma som Réve-serien. I den här användes istället åbrodd, något som jag inte tror har använts i absint tidigare.
 
 
 
Hemsida: Har ingen hemsida, sorry O.o

Kommentera här: