Fragment Absinth

Source: SaarWhisky
 
 
 
Idag fortsätter vi med SaarWhisky´s absintkolektion och nu har vi deras enda rouge på menyn. Fragment är destillerad av 16 örter och färgad med röda bär, något som jag hittills inte stött på i en färgningsprosess, kan bli väldigt intressant. Matthias från SaarWhisky berättar dock att i nästa batch kommer man även att använda hibiskusblommor, vilket är mer traditionellt.
 
 
 
Etiketten är så detaljrik och jag kan sitta och titta på den hur länge som helst och försöka klura ut massa dolda meningar och budskap! Även här har vi den Gröna Fen, hon håller i en magisk, allseende, röd triangel som ska vara ett "metaforiskt fragment". De övertäckta ögonen och solskivan bakom huvudet ger mig starka religösa vibbar medan ögat, triangeln och den bak-och-fram-vända texten istället känns väldigt okult. Dessutom ger hela samansättningen antydan av ett upp-och-ner-vänt pentagram. Jag ser dock inte vad som är mellan ansiktet och triangeln, eller på sidan av huvudet. Som resten av SaarWhisky´s absinter kommer den här förpackad i en apotekarflaska i mörkt glas och naturlig kork. En mycket stilig förpackning tycker jag!

 

Lagrad: Nej
DestilleriSaarWhisky/Moonshine-destilleriet
Alkoholhalt: 68,3%
Katergori: Rouge
Äkta/Fake: Äkta
Land: Tyskland

 

Färg och Louche: Från början var den här blodröd (som du ser på bilden från SaarWhisky här ovan) men som vi vet sedan tidigare så verkar röda pigment i rouges brytas ner ännu snabbare än klorofyllet i vertes. Nu är den en tydlig amber. Den är även full av små particklar, vilket kanske är att vänta sig eftersom den är ofiltrerad och färgad med bär. Louchen är, liksom hos tidigare SaarWhisky-absinter, riktigt tjock och når sin topp efter ca 2 delar vatten.

 

Doft: Jag hade väntat mig mint och choklad som hos de tidigare, men så var inte fallet. Istället har vi den här konstiga doften av svarta sopsäckar som jag hittar hos vissa absinter (jag undrar vad det kommer från?) och syrliga bär. Röda vinbär kanske? Luktar man lite närmare flaskmynningen så kommer myntan också, men den är inte så tydlig. Faktum är att doften inte alls är lika stark som hos de 2 tidigare O.o Mitt Glencairnglas plockar fram myntan lite till och även lakrits, något vi inte sett så mycket av i SaarWhisky´s absinter tidigare. De syrliga bären finns också kvar, vet inte riktigt vad jag tycker om det i en absint. Vattnet lyfter fram pepparmyntan ännu mer men de svarta sopsäckarna gömmer sig fortfarande i bakgrunden.

 

Smak: Ok, det här var också en absint med riktigt kraftig smak och den gör sig bra med socker. Den är bäskare än de andra, är lite kryddstark och tvålig. Inte lika len textur heller och alkoholen är tydligare.

 

Sammanfattning: Att färga absint med bär var ett intressant experiment men jag tycker inte att det var ett speciellt lyckat sådant. Jag tror främst att jag har lite svårt för particklarna, men de syrliga bärnoterna i doften var inte heller riktigt bra för absint. Nå väl, det slår ivf ros, I´m looking at you Gothica >8( Absintens bästa egenskap är helt klart förpackningen, och hade den varit "färskare" hade färgen också vägt upp mycket, men som det är nu så finns det inte så mycket som imponerar. Doften vet inte riktigt vad den håller på med, smaken fångar inte mitt intresse och texturen är raspig. SaarWhisky har gjort bra ifrån sig so far men idag får de nöja sig med en 2:a. Jag ser dock fram emot att testa deras resterande 2 absinter och hoppas på en bättre upplevelse!

 

Kommentera här: