Rouge Absint

 
 
 
 
Det här går lite hand i hand med gårdagens inlägg om amber absint. Eftersom jag fick det svaret jag fick från The Wormwood Society gällande ambers så ville jag ställa frågan om de ansåg att rouge absint (naturligt färgad) var en egen typ av absint. Det finns idag flera rouges som är naturligt färgade med blommor eller andra växter:
 
Absinthe Wolf Chili (färgad med röd chili)
Absinthe Neuzeller Malvales (färgad med malvablommor)
Absinthe Neuzeller Venus (vet inte vad den färgas av)
Absinthe Rouge (vet inte vad den färgas av)
Absinthe Adnams Rouge (färgad med hibiskusblommor)
 
Här verkade det mindre komplicerat och alla svarade enväldigt ja på den frågan. Här har jag svårt att se skillnad mellan ambers och rouges eftersom det egentligen är samma princip: En absint har en naturlig färg som inte är grön eller genomskinlig. Anledningen till att de tyckte att rouge var en egen typ av absint är för att det fanns någon rouge redan innan förbudsperioden (jag är säker på att det även fanns ågon amber också) och det finns ett större utbud av rouges idag än ambers så den ska vara lite mer etablerad. Det här retar mig otroligt! Jag tycker att hurvida det är en typ av absint eller inte ska baseras på PRINCIPER, inte hur många olika märken som gör dem! Jag ser det som att, gällande både amber och rouge, absinten är färgad på naturlig väg och är inte en blanche eller en verte, då måste de hamna i en annan kategori och finns den inte så skapar man en. Än så länge finns det ingen naturligt färgad "bleue" (blå absint) men det lär inte vara svårare att göra än en rouge tänker jag. När någon väl gör en sån, eller en annan färg, ska man räkna dem som vertes också bara för att inte tillräckligt många tillverkare har gjort den än eller för att man inte hade gjort en sån redan i början av 1900-talet?! Det känns väldigt trångsynt tycker jag.
 
Återigen: dela gärna med dig av dina åsikter i en kommentar.
 
All the best.

Kommentera här: