Absinthe Gothica

 
 
Source: alandia.de
 
 
 
Här har vi något allt annat än traditionellt. Istället för att svänga sig med att vara en absint baserad på ett gamalt recept från 1800-talet som gåt från generation till generation (för det är den inte) så utger den sig för att vara en "modern absint" som vill spela lite på gotarstilen. Färgen, etiketten och alkoholhalten säger väl det mesta kan jag tycka, gjord för personer som dricker absint för sin image och inte för att de gillar absint. När jag köpte den tyckte jag att flaskan såg riktigt fräck ut, vilket jag antar att den fortfarande gör, men jag tänker inte på den som en absint längre.
 
Lagrad: Nej
Destilleri: Fischer Spirits
Alkoholhalt: 80%
Katergori: Svart
Äkta/Fake: Fake
Land: Österrike
 
Färg och Louche: När man tittar på flaskan tror man först att den är svart men rätt snart inser man att den är mörkt lila (självfallet konstgjort färgad), något som blir mycket tydligt när man späder den med vatten. Den hade ivf en hyfsad louche, medeltjock som är full efter ca 2 delar vatten.

 

Doft: Doften ur flaskan är väldigt mycket ros och även lite saltlakrits, en äcklig lukt som får mig att rynka på näsan. När absinten har hamnat i glaset blir rosdoften överväldigande, nästan parfymaktig. När den blandas med vatten kommer lite mer anis fram men vid det här laget känner jag att jag inte vill lukta på den mer.

 

Smak: Det första jag tänker på är en blandning av rosor och molipect och den smaken är överväldigande. Känner ingen annan smak och den är så stark. Jag kunde inte dricka mer än någon cl.

 

Sammanfattning: Tråkigt att behöva säga det men den här var direkt äcklig, den här lär få stå kvar i skåpet och se snygg ut. Den beskrivs att ha "a nice note of rose petals" men som sagt så var rossmaken överväldigande och det kändes snudd på som att man drack parfym! Det här känns som en absint som tillför mer till imagen än smaklökarna, är du gothare så är det här ett bra tillskott, kan ju drickas ur en dragongoblet eller något. ALANDIA blandar den med en gnutta rödvin också, se filmen här. Som sagt är den inte egentligen svart. Lila är förstås fint det också men är ni ute efter en verkligt svart absint så välj någon annan. En solklar 0,5:a i min bok och den första absinten med så lågt betyg hittills.

 
 

Kommentera här: