SaarWhisky

 
 
 
SaarWhisky är bara barnet än så länge, det startade i April 2018 men har redan skaffat sig en ganska imponerande uppsättning whisky, gin och absint. När jag kollar på Google Maps så verkar adressen leda till en parkeringsplats, men i mitt lulliga lilla huvud är det ett väldig pitoreskt litet destilleri, beläget i en timmerstuga med halmtak, brevid en ström med glasklart vatten och en förtrollad skog med enhörningar bakom! Och så vitt jag vet kan det vara så, SaarWhisky är nämligen företagets namn, men destilleriet som ägs och drivs av samma familj heter Moonshine-destilleriet och är beläget i Limburg, utanför Saarland där företaget är beläget. Jag skulle kunna kolla upp den här adressen också på Google Maps, men jag skulle bli förkrossad om det inte fanns några enhörningar där så jag lät bli och fortsätter att leva i min bubbla.
 
 
 
SaarWhisky är ett litet familjeföretag där alla har en passion för god och bra sprit, de köper in sina ingredienser från lokala gårdar och allt arbete sker i liten skala och för hand. Låter inte det som stuga-i-enhörningsskog-idyll så säg? De har 3 st kopparpannor, 2 st på 40 liter och en pyyyyytteliten som jag antar bara är för olika testbatcher.
 
 
 
Samtliga av destilleriets absinter kommer buteljerade i otroligt snygga apotekarflaskor i mörkt glas och förslutna med en naturlig kork. Men det är inte flaskorna som vinner de största stilpoängen hos mig utan etiketterna! Etiketterna är väldigt moderna, inte alls i "klassisk" stil som så många andra destillerier strävar mot, men oooh så snygga! De flesta känns som att man kan sitta och göra psykologiska analyser på, fulla av dålda meningar och okulta och kanske politiska budskap. Jag är säker på att jag överdriver men jag märker att jag sitter och funderar över "varför håller den där varelsen det där objektet i sin högra hand?" eller "varför är den där texten bak-och-fram-vänd, men inte den andra texten?". Flera av dem har även anknytningar till sagor, kända personer och (arguably) en prinsessa från en väldigt känd TV-spelsserie. Fulkommligt fantastiska är de ivf och jag skulle kunna ha dem upptryckta som tavlor på väggarna! Jag vet att det finns många absintnördar där ute som inte alls uppskattar den här moderna stilen på etiketter, men även om jag kan uppskatta den gamla art-nouveau-stilen så tillhör jag inte den ortodixa absintkyrkan och tycker att dessa fundamentalister ska ta ett chill-pill. Bra jobbat SaarWhisky!
 
 
 
Destilleriet har gjort följande absinter:
 
  • Absense
  • Weisser Kristall
  • Fürst von Absinth
  • Fragment
  • Herr der Frösche
  • Yggdrasil
 
 
 
Hemsida: 
https://www.saarwhisky.de
http://www.moonshine-distillery.de

Kommentera här: