Valkyria Oak-Aged Chili Absinthe

2017 släppte Valkyra en underbar fatlagrad special-version av sin Valkyria Absint i provrör. Sedan dess har de släppt sin röda chili-absint och då kändes det nästan givet att 2018´s specialbuteljering skulle bli en med chili. Henrik måste dock ha tänkt på det redan från början för den här har legat och myst på fat i ett helt år, så den las på fat redan innan den förra specialbuteljeringen släptes på systemet. Framförhållning, javisst! Eftersom de här specialbuteljeringarna släpps lagom till jul fick jag den förra i julklapp av min kära fästmö, men inte (förra) årets. Det är en limited edition på strax över 200 set, det är 2000 provrör på 4 cl styck. Jag tycker det är bra att han använder provrör, det är lite udda och väldigt snyggt. Dessutom går det bra att spara ett provrör oöppnat och om ytterligare 8 år kommer jag då ha ett helt provrörsställ med olika absinter! Den förra släpptes endast i Sverige, bland annat med motiveringen att provrören är lite för sköra för att frakta internationellt, och detta gällde även för den senaste batchen. Det blir ett privelegium som bara vi i Sverige får ta del av ;) Jag är spänd på att smaka så nu lägger jag undan pennan ett tag och tar fram glaset och måttsatserna!

 

Lagrad: 1 år
Destilleri: Valkyria
Alkoholhalt: 74%
KatergoriAmber
Äkta/Fake: Äkta
Land: Sverige

 

Färg och Louche: Helt klart en amber, lite ljusare än den förra utgåvan, mer guld än bärnsten. Louchen är svag och når sin topp efter ca 2 delar vatten. Inte så imponerande louche men man ska inte dömma hunden efter håren.

 

Doft: Ur provröret är det mycket vanilj och lite chili. Det hela går bra ihop med fänkålen, och lämnar en kittlande känsla i näsan. Efter 2 delar vatten blir doften mycket agressivare och nu har chilin övertaget över vaniljen. Efter 3 delar är doften mildare igen och vaniljen är återigen herren på teppan, över lag en underbar doft.

 

Smak: Självklart har vi chili här, och vanilj från eken och den vanliga trion, men det är svårt att känna så mycket mer. Vi har chilihetta också såklart, men den känns betydligt mer i svalget och halsen än på tungan. Det är väldigt mycket smak, precis vad jag kommit att förvänta mig från Valkyrias produkter, och den är väldigt len.

 

Sammanfattning: Chilin fungerar mycket bättre med vaniljen från ekfatet än utan. Troligen är även den här bättre med någon del mindre vatten men då skulle det bli på tok för kryddstarkt för mig. Jag smakade den lite snabbt när jag fick den och jag måste säga att den har mått mycket bra av att få vänta några månader. Den här var väldigt bra, inte lika bra som förra utgåvan men DEN hamnade nästan på en 5:a. Den här ligger på gränsen mellan 4 och 4,5 men eftersom jag vill att det ska synas att det är skillnad på den här och den förra så slutar den på 4 gröna féer.

 

Kommentera här: