Absinthe Minette

Source: alandia.de
 
 
 
Dags för nummer två av Les Parisiennes-absinterna, och idag är det Absinthe Minette vi har i glaset! "Minette" är franska för... kissemiss ("pussycat" på engelska)?
 
Flaskan är densamma som Rubis, det är som att hålla i ett jäkla slagträ! XD. Namnet förklarar varför det är katterna på etiketten. De övriga i serien har alla kvinnor på etiketten men den här skiljer sig där, I´m terrible curious why. Även denna är förseglad med rött vax, har sett bilder där det ska finnas stämplar i vaxet men det har inte jag O.o

 

Lagrad: 5 månader
Destilleri: Emile Pernot (åt Vert d'Absinthe)
Alkoholhalt: 72%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: En riktigt kraftig olivrön färg här, inte så pjåkig tycker jag. Oil-streaks får jag mycket av men ingen louche tyvärr.

 

Doft: Minettes doft är fullständigt annorlunda från Rubis. Mycket fänkål här, to be sure, men även en krydda som finns i de flesta kryddskåp, men jag vet inte riktigt vilken. Doften blir mycket tydligare efter lite vatten och nu har vi även... gurka? Precis som hos Rubis är alkoholsticket väldigt milt vilket uppskattas.

 

Smak: Oy vey, har hört att man ska ta varannan vatten men det behövs nog inte här, 5 delar vatten var lite för mycket vatten för de här kissekatterna. Känner tyvärr inte så mycket smak så vi gör kvickt ett nytt glas och nöjer oss med 3 delar vatten den här gången. Nu blir smaken absolut tydligare men det var inte så mycket nyanser i den här, smakar mest gurka. Len och mycket lätt på alkoholen, fruktansvärt lättdrucken.

 

Sammanfattning: På ALANDIA´s hemsida beskriver man Minette som mild och lättdrucken och man rekommenderar inte mer än 2 delar vatten. Det här är jag villig att hålla med om. De beskrev den som "a fresh mountain breeze" vilket är en typ av beskrivning som jag är alergisk mot, kan inte riktigt ta den seriöst. Smakmässigt känner jag att sockret spelade över lite och "gurkan" som verkar vara själva kroppen blir väldigt blyg och tyst. Att lochen var frånvarande gav inte heller något robust intryck direkt. Ändå var smaken helt ok och färgen var det inget fel på. Den får faktiskt ett pluss för den snygga förpackningen också men även då är den medelmåttig som bäst. Inte heller denna kommer det bli fler av men den har inte avskräckt mig från att testa de övriga i serien. Jag ställer tillbaka Minette och plockar fram Rubis igen tror jag, betyget slutar på blygsamma 2,5 féer.

 

Kommentera här: