Absinthe la Feline

Source: absinthes.com
Source: absinthes.com
 
 
 
Idag har vi en liten svart flaska framför oss på bordet, en flaska vars tvilling jag inte var så förtjust i. Det var ett ganska bra tag sedan La Maison des Chats släpte sin andra absint och sin första verte. Jag har velat testa den ett tag men var lite orolig att det skulle vara en ny Esmeralda och eftersom den är en av absinterna vars prislapp kan flörta lite med Dag Hammarsköld så beslöt jag mig för att vänta. Men sen släppte de en mindre version även av den här och då var det inte så mycket att fundera på längre.
 
Receptet är från 1880 och det verkar som att mycket av utrustningen kan vara det med... well, kanske inte så gammalt, men han använder antika grejer i tillverkningen, till och med vågarna som väger ingredienserna. Kan tänka mig att Kevin är lite skrockfull också, han producerar nämligen bara absinten "i synk med månen" (kanske vid varje nymåne eller fullmåne då) och bara varannan månad.
 
Den kommer i en underbar flaska! Enkel flaska i mycket mörkt glas och en vinkork som förslutning, men det som bär upp mest är den förtjusande etiketten! Mycket fint komponerad med stilig kvinna med en kattmask, lite malört i förgrunden och texten i en mycket vacker font. Hela stilen på bilden påminner väldigt mycket om Mucha tycker jag, och han är inte dålig han. Som sagt kommer den i en mindre version också som en lite... enklare etikett än den stora flaskan, och det var den jag köpte.

 

Lagrad: Nej
Destilleri: La Maison des Chats
Alkoholhalt: 72%
KatergoriVerte 
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: En mycket tydlig färg med riktigt mysig nyans, påminner lite om de första bladen som sticker upp ur gräsmattan på våren. Lochen kommer redan efter första droppen vatten och når sin topp efter bara en ynka del vatten. Riktigt tjock är den också, ungefär som en Schweizisk blå, vilket ofta är dess största styrka enligt mig.

 

Doft: Wow, i ena näsborren känner jag tvålig malört och citrus, lite som ett rengöringsmedel med citrondoft. I andra näsborren känner jag istället makaroner (fänkål) och bastant, söt lakrits. Doften förändras lite när jag hält upp absinten: Malörten är kvar, men inte lika tvålig, fänkålen har nu blandat sig med citrusen och anisen har blivit lite tillbakadragen. Med vatten utvecklas doften ytterligare: den blir lenare och friskare, citron-rengöringsmedlet finns kvar men är mer nertonat och här har vi även gurka och lite mint. Doften lite klenare efter vattnet, men den finns fortfarande där. Över lag har vi väldigt lite alkohol, hela vägen från flaskan till färdigt dricka.

 

Smak: Tydlig lakrits, även malört, lite citrus och en smula kola. Riktigt len, uppfriskande och ganska lättdrucken.

 

Sammanfattning: Eftersom min tunga domnar bort lite så misstänker jag att det är en del stjärnanis i den här. Man får väl säga att jag jag blev positivt överaskad, Schweiz visar återigen att de kan göra riktigt bra absint om de bara vill. En riktigt bra färg, tjock loche och en komplex doft som utvecklas på ett riktigt bra sätt. Smaken är tydlig, len och mycket behaglig, lättdrucken men går ändå att sippa på. Det står att om man lagrar den ett par månader så blir den sötare och får smak av mandlar. Kan säga att jag inte kände några mandlar här. För övrigt vet jag att den gör sig riktigt bra i pannkakor också, har varit en stor hit på jobbet ;) Jag skulle inte bli förvånad om det kommer hem en till, lite större flaska så småning om. 4 gröna féer tar den hem idag och Schweiz har förtjänat ännu lite mer respekt från mig.

 
 
 

Kommentera här: