Absinthe Esmeralda

Source: absinthes.com
 
 
 
Philippe Martins första verte *klappar händerna*, något som verkligen uppmuntras efter alla blanches han har gjort. Kan tycka att det var på tiden att Schweiz kramade ur sig en verte för omväxlings skull! Kan ju säga att den vunnit några guldmedaljer också (Distisuisse 2015 och 2016, Concours Mondial de Bruxelles 2016 och vid Absinthiades 2017). Det tyder på att det är en bra produkt, hoppas nu bara att det är MIN typ av dricka! Måste säga att jag är rätt spänd faktiskt!

 

Lagrad: Nej
Destilleri: La Valote - Philippe Martin
Alkoholhalt: 72%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: Den har en klargrön, nästan fejkad färg. Men den ska vara naturligt färgad, även om jag inte hade gissat det själv. En ganska medelmåttig louche som når sin topp efter ca 2 delar vatten.

 

Doft: Oh, good lord, den här luktar fotsvett! Både ur flaskan, ur glaset och när den är spädd med vatten. Fast vattnet ger den även en bäsk doft. Jag vet att riktigt fina ostar luktar illa som fan men jag tror inte detsamma gäller för absint! Huvva!

 

Smak: Den här smakar förvånansvärt mycket som en blanche. Gräddig men ändå tunn på något sätt. Mycket alkohol, den är tydlig. Tror att jag har övervattnat den här, finns liksom inget UMPF här >.<

 

Sammanfattning: För att vara en verte var den förvånansvärt vit. Kanske vet inte schweizarna hur man gör vertes? Frankrike ligger ju precis brevid, de borde lära dem hur man gör! Fast fransoserna är väl ganska stolta över sina illaluktande ostar också, det vill vi inte ha mer av. Ett tappert försök från Philippe Martin men kanske ska han fortsätta med sina blanche så inte vi stackars absintörer blir förvirrade och besvikna. Lite mindre ost och lite mera grönt OMPF! tycker jag. Betyget hamnar på 1,5.

 

Kommentera här: