Absinthe Suisse Verte

 
Source: alandia.de
 
 
 
Igår var St: Patrics Day men till skillnad från alla andra som hälde i sig whisky och grön öl så hade jag något annat grönt i glaset (om absint skapats på Irland istället för Schweiz skulle det garanterat varit deras nationaldryck)! Idag recenserar vi ALANDIA´s Suisse Verte, en av 3 vertes i min senaste beställning som produceras exklusivt för ALANDIA. Den här trion har jag velat testa ända sedan jag köpte min första flaska absint så de kommande dagarna kommer bli väldigt spännande för min del. De övriga 2 (Maison och Époque) kommer att recenseras under de kommande veckorna, men nu börjar vi med Suisse Verte:
 
Det här är den gröna kusinen till Suisse La Bleue. Kanske kommer du ihåg den? Det är en av de bästa vita/blåa absinterna jag smakat (säljs också exklusivt av ALANDIA) och då kan ju inte verten vara sämre. Den verkar dessutom göra allt rätt: en mörk flaska som skyddar absintens klorofyll, naturlig kork som förslutning, en skaplig etikett och den innehåller inga konstgjorda färgämnen, smakämnen, koncerveringsmedel eller sötningsmedel. Allt bådar mycket gott, let´s taste it!

 

Lagrad: Nej
Destilleri: Matter Spirits (åt ALANDIA)
Alkoholhalt: 72%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: En ljus, klargrön färg. Louchen börjar med tjocka oilstreaks som lägger sig på botten av glaset, sen tittar en svag dimma fram som växer sig tjockare och stiger högre upp. Efter 2 delar vatten har dimman nått toppen av glaset, medelmåttigt tjock men helt ok.

 

Doft: Över lag känner jag fänkål och söt anis. Doften är väldigt söt men får även lite syra när vattnet tillsatts.

 

Smak: Anislakritsen är stor och högljud men visst finns det lite fänkål och malört där bakom också. När jag vet att den är Suisse La Bleues gröna släckting så ser jag absolut kopplingen men hade nog inte påstått det med någon större säkerhet annars. Smaken är len och riktigt tydlig trotts allt vatten och efter alla övervattnade absinter jag haft på siståne är det väldigt uppskattat. Den gör sig bra med socker skulle jag vilja säga, trots att schweizare inte vill ha socker till sin absint. Kan tycka att de borde prova.

 

Sammanfattning: Vissa säger sig kunna känna körsbär i smaken men jag är väl inte tillräckligt tränad för att känna sånt XD En mycket god, klasisk absint med traditionell smak skulle jag vilja säga. Absolut lämplig för nybörjare och jag skulle inte bli ledsen om en till flaska hittade hem till mitt vitrinskåp. Helt ok men inte strålande, ett betyg på 3,5 kan väl vara rättvist?

 

Kommentera här: