Absinthe Suisse La Bleue

Source: alandia.de


Den här har samma motiv på etiketten som La Valote Martins La Belle Epoque, så blanda inte ihop dem. Motivet är från en poster som spreds i Schweiz efter att absint förbjudits. En absintmotståndare (munk) står triumferande på den döda, gröna fen och pekar på en kalender som visar 7:e Oktober 1910, datumet som absint förbjöds i Schweiz. I bakgrunden kan man se den gråtande Helvetica, den kvinliga gestaltningen av Schweiz. Bilden till vä. om munken symbolicerar Schweiz grundande år 1291.

 

De utlovar smaker som honung och blommor vilket låter trevligt men inte speciellt traditionellt absint. Jag har dock aldrig smakat någon absint som faktiskt smakar blommor (vad jag mins) eller honung och eftersom jag har druckit den här tidigare så vet jag att den inte smakar det heller. Jag har istället mina ögon på Absinthe Mead Base och hoppas på att den kan ge något ordentligt av honung i smakväg. Men åter till Suisse la Bleue:

 

Lagrad: Nej
Destilleri: Matter Spirits (åt ALANDIA)
Alkoholhalt: 53%
Katergori: Blanche
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz

 

Färg och Louche: Som namnet antyder är det en la Bleue vilket betyder att den är klar som vatten innan vattnet tillsatts och efter ska den ge en louche med en lätt blå nyans. Personligen ser jag inte det blå i den annars tjocka louchen så jag skulle vilja göra som fransoserna och kalla den för en blanche.

 

Doft: Lite otrevligt nog så doftar den faktiskt snus ur flaskan och när den hälls upp i glaset försvinner inte den lukten utan får istället sällskap av något fiskliknande. Det är inte såhär jag minns den sedan tidigare men det är så jag upplever den nu. Tack och lov förändras karaktären helt när vattnet tillsatts och då känner jag mest malört men det är definitivt något annat också för den doftar inte bara tvål.

 

Smak: Den här absinten tålde vatten för smaken är mycket kraftig och tack och lov är den väldigt lätt på alkoholen! Det är mycket len i texturen och har dessutom den lena smaken av grädde/mjölk/vit choklad vilket gör den mycket trevlig att dricka! Smaken är som jag mins den efter att ha druckit den tidigare men jag har aldrig tänkt på exakt vad den smakar ;P

 

Sammanfattning: Det här är också en av mina favoriter! Visserligen är det en la bleue/blanche men den har en tjock louche, en intressant etikett, kraftig och god smak med lite alkohol! Dessutom är den lättdrucken, den rekommenderas varmt! Tycker absolut att den är värd en en 4:a och det är också vad den får.

 
 

Kommentera här: