Absinthe Libertine Originale

Source: absinthes.com
 
 
 
Idag tar vi den sista/första absinten i Libertine-serien. Kanske skulle man börjat med "Orginale" men den här gången körde vi tydligen baklänges. Libertine Originale är baserad på ett recept från 1894 och är en destillerad blandning, det betyder att varje ingrediens är destillerad för sig och sedan blandra man dem efteråt. Ett smart sätt att göra det på om man vill kunna justera smaken. Den är desutom gjord med lakritsrot, vilket det sägs ska vara tydlig i smaken. Vi får väl se.
 
 
 
Flaskan är densamma som de övriga i serien och helt ok, en enkel genomskinlig flaska med tjock botten och naturlig kork. Enkelt och elegant. Bilden på etiketten gjordes speciellt för Libertine-serien och visar en samling människor som dricker absint på ett café. På den stora flaskan är etiketten tvådelad och på den stora STÅR det faktiskt Originale på, det gör det faktiskt inte på min lilla flaska (2 dl).

 

Lagrad: Nej
DestilleriPaul Devoille
Alkoholhalt: 55%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: På bilden från absinthes.com ser den ut som en amber tycker jag, men min var faktiskt betydligt grönare än så. Louchen är tjock och den börjar utvecklas redan efter första droppen. Den är fullt utvecklad efter ungefär 1,5 delar vatten.

 

Doft: Ur flaskan kommer en väldigt söt doft. Det som tar mest plats är anisen/lakritsen/Knugen av Danmark, något som står tillbaka lite är päron som jag börjat förknippa med mr. Devoille´s absinter by now, och sist av allt har vi lite... banan? Doften håller sig ganska lik när jag hält upp absinten men som vanligt så blir alkoholen mer påtaglig och päronen kryper tillbaka lite. På med lite vatten och doften ökar, wonderful! Fortfarande väldigt sött men nu känner jag främst lakrits.

 

Smak: Oj oj, tvåligt värre, och inte på ett suveränt sätt,det finns också lite lakrits som får tungan att domna lite på sidorna vilket får mig att misstänka stjärnanis. Det är väldigt mycket smak här, tycker INTE den smakar mindre än Libertine Intense. Rätt lite alkohol också, det uppskattas.

 

Sammanfattning: Efter att testat de två första i serien hade jag lägre förväntningar på den här. Amer ska innehålla mer malört och Intense ska ha en mer intensiv smak, ändå tyckte jag att den här smakade mer malört än Amer och hade en minst lika intensiv smak som Intense. Jag vet inte om det säger något om de två tidigare eller om den här. Jag tolkar det som att den väldigt söta lakritsdoften kommer från lakritsen, precis samma känsla jag får när jag fricker lakritste. Allt som allt en bra absint men jag är glad att jag bara köpte en liten. Den får 3 av 5 gröna féer i betyg.

 

Kommentera här: