Absinthe Libertine Amer

 
Source: Absinthes.com
 
 
 
En 100% naturlig produkt baserad på ett recept från 1894, utan konstgjorda färgämnen, smakämnen, sötningsmedel eller konserveringsmedel. Man har också valt den lite ovanligare aproachen att destillera samtliga ingredienser var för sig och sedan blanda dem efteråt.
 
Flaskan är helt ok, en enkel genomskinlig flaska med tjock botten och naturlig kork. Enkelt och elegant. Bilden på etiketten gjordes speciellt för ändamålet och visar en samling människor som dricker absint på ett café. Ordet "amer" innebär att man har använt extra mycket malört (i det här fallet 5 gånger så mycket, enligt ALANDIA) och därmed är amers väldigt bäska, bådar inte gott för mig som inte gillar bäska.

 

Lagrad: Nej
DestilleriPaul Devoille
Alkoholhalt: 68%
KatergoriAmber
Äkta/Fake: Äkta
Land: Frankrike

 

Färg och Louche: En amber men fler nyanser av rouge än verte, rätt orginellt. Vanligtvis är det inte ett jättestarkt drag att hälla upp naturligt färgad absint i genomskinliga flaskor men här har vi uppenbarligen inget klorofyll som kan ta skada så tillverkaren kommer undan med det. När vattnet droppas i byggs det upp en otroligt tjock louche från botten av glaset och lämnar ett allt tunnare lager av genomskinlig absint kvar. Efter ca 1,5 delar vatten är hela glaset fullt av den tjocka, opala dimman!

 

Doft: En verkligt nyanserad doft vi ha här: Ur flaskan känner jag en perfekt fänkål, helt utan alkohol, mycket angenäm! Som så många gånger förr är doften densamma ur glaset men med en tydligare kick av alkoholen som sticker i näsan. Men när vi börjar tillsätta vattnet bubblar en tydlig parfym upp från botten av glaset och letar sig in i näsborrarna, jag inbillar mig den som röken som stiger från en brasa. Jag känner först en typ av besk citrus, typ gröna citroner, en doft som faktiskt inte är helt otrevlig. När jag tillsätter mer vatten inbillar jag mig att röken ändrar färg och jag känner fruktiga toner av päron eller gröna äpplen istället för citronerna. Mumma!

 

Smak: En tydlig smak trotts allt vatten, liksom i doften hittar jag päronen och jag blir tydligt påmind om Gustave (kanske inte så konstigt eftersom både Gustave och Libertine Amer produceras av Paul Devoille). Kan det finnas kalamus i den här kanske? Jag känner även malört och den har en väldigt len textur, utan stickande och rivande alkohol. Eftersmaken är en otrolig lakrits, inte bara den klassiska anisen utan här finns även lakritsrot. De doftfyllda ångorna följer med utandningsluften till näsan och jag får lite känslan av att andas ut lakritsrök.

 

Sammanfattning: Det här var en riktigt bra absintupplevelse, synd att jag inte använde min absintfontän och lyssnade på någon mysig musik! En helt oväntat underbar absint! Den har en väldigt unik färg och vad jag vet är det inte alla som gör sin absint med lakritsrot, poäng till Mr. Paul Devoille för orginellitet (om det nu är ett ord). Vidare bör man lyfta fram den vackra louchen som verkligen är något utöver det vanliga i min mening. Smaken var också top notch: komplex, len, kraftig om än något otraditionell kan jag tycka. En vanlig beskrivning av den här absinten är "curry på flaska" men jag förstår verkligen inte vad man pratar om här. Det där att den skulle smaka så mycket malört och vara så bäsk förstår jag inte heller. Sist och främst är doften: även den var komplex och det var riktigt nice att se hur den förändrades med vattnet! Allt den gjorde blev dessutom helt rätt: det blev perfekta nyanser av fänkål, precis lagom mycket bäska från citronerna och den avslutades fint med de söta och fräscha päronen! Att allt dessutom gav mig känslan av en rök blev lite som att kombinera absinten med en riktigt god vattenpipa! Nu undrar du säkert "Vad har den här killen rökt på eftersom han pratar om dofter som rök som ändrar färg?". Well, nothing, just having a great glass of absinthe, what I guess is the absinthe effect. Det enda jag kanske hade önskat lite mer av var flaskan i sig, men det är inte tillräckligt för att dra ner betyget. Bravo Mr. Devoille, du har precis fått din första 5:a från Fredrik Andmyr!

 

Kommentera här: