Absinthe Duplais Balance (art edition)

Source: alandia.de 


Den andra absinten i Matter Spirits Duplais-serie som jag skaffat, men det är den tredje i ordningen. Liksom den första är det här receptet baserat på ett recept av P. Duplais. Jag såg mig runt efter en flaska med den "vanliga etiketten" men kunde inte hitta någon sådan, jag kunde faktiskt inte ens hitta fler av den här versionen. Jag skrev till Markus Lion som har tagit fram receptet och fick höra att den inte tillverkas längre, men jag fick ingen anledning till varför.
 
 
 
Eftersom det här är en art edition så har den en lite speciell etikett, den här är gjord av Peter Christopherson som gjorde målningen som en hyllning till sin bandkamrat, Jhonn Balance, som dog ung (42 år gammal). Vet inte om någon av dem drack absint eller om Matter Spirits bara gillade deras musik. Jag har aldrig hävdat att jag förstår mig på konst och den här målningen var mest undlig tycker jag, och inte på ett så bra sätt. Ser ut som en dinosaurie med en lampa i bröstet och ett oljetorn med ett jing-yang tecken på. Förstår inte vad det har med Jhonn Balance att göra men jag kände ju honom såklart inte heller. Kanske han älskade stora reptiler, olja och kinesisk filosofi, vad vet jag.
 
Lagrad: Nej
DestilleriMatter-Luginbühl
Alkoholhalt: 60%
KatergoriVerte
Äkta/Fake: Äkta
Land: Schweiz
 

Färg och Louche: En naturligt färgad verte med en väldigt tunn färg. Även louchen var tunn och var full efter knappt 1,5 delar vatten.

 

Doft: Här fick upplevelsen en helomvändning. Ur flaskan luktar det väldigt sött, mycket brunt socker och fruktigt. Faktum är att jag kommer att tänka på Brevans Aleister Crawley när jag luktar på den här. I glaset känner jag alkoholen lite starkare men annars är den fortfarande väldigt lik. Det roligaste händer när vattnet tillsätts: Som med flera av de bästa absinterna sprider sig doften så man känner den nästan på andra sidan rummet! Inte lika kraftig effekt som hos Grön Opal men det är där i närheten. Det mörka sockret fortsätter att kittla i näsan men har fått en lenare ton som påminner lite mer om kola/fudge!

 

Smak: Jag blir mycket glad att känna den lite "mossiga" smaken som jag känner igen från Mansinthe, ganska lik den faktiskt! Smaken  är fortfarande tydligt trotts allt vatten men det finns lite mer alkohol här än jag velat ha. Först är alkoholen ganska dominant men den går snart över i den mossiga, örtiga smaken jag gillar så mycket och i slutet blir den söta sockersmaken tydligast. Jag gillar ju socker så det gör inte mig något men jag misstänker att jag kanske skulle känt fler nyanser om jag inte haft så mycket socker.

 

Sammanfattning: En sån överaskning! Jag förväntade mig att den skulle hålla samma standard som sin kusin Duplais Verte men jag blev glatt överaskad! Mycket god och det märks att det här är en produkt av hög kvalité! Doften är ett starkt attribut hos den här absinten och smaken var inte dålig den heller. Det är som att man tagit det bästa från Mansinthe och Brevans Aleister Crawley och stoppat det i en flaska! Det som drar ner betyget något är den svaga färgen och louchen. Jag hade hemskt gärna köpt fler av den här, men jag får hålla till godo med det jag har. Betyget hamnar på 4,5!

 
 

Kommentarer:

1 Maxim:

skriven

Wow! 4,5 feer! Jag personligen hade inte gett Balance ett så högt betyg. Inte för att jag tycker att den är dålig på något sätt – tvärtom!

Duplais Balance är en riktigt bra absint som lever upp till sitt namn - den är väldigt balanserad. D.B. är så balanserad och jämn i smaken att den blir, tyvärr, lite för anonym för mina smaklökar. Faktum är att jag inte kan minnas någonting om hur Balance smakar, förutom den karaktäristiska Matter-smaken som återfinns hos alla absinter från detta destilleri. Mer kan jag inte säga.
En gedigen men, i min värld, lite väl anonym absint.

Med tanke på att Oliver Matter har framställt sådana utmärkta produkter som Brevans Giger och Duplais Verte, finns det ingen anledning att köpa Duplais Balance. Inte för mig, i alla fall.

Tre feer får den av mig.

Svar: Jag vet inte vad det är, men jag tycker verkligen att den här sticker ut i Duplais-serien. Tråkigt bara att den inte tillverkas längre, typiskt min tur :/
Feddooh

2 Maxim:

skriven

Det, kanske, bara är så att du gillar välbalanserade absinter? Edouard,till exempel, är också ganska jämn i smaken. Jag, för min del, börjar misstänka att det bara är druvspritbaserade absinter som är min grej. Vet du, förresten, om det är några druvspritabsinter bland de smakproverna som jag har fått av dig?

Svar: Oj, det vet jag inte på rak arm faktiskt, det är inte alltid jag hittar den informationen.
Feddooh

Kommentera här: